Közvetlenül súlyos balesete előtt „küzdött” a Marussia autójával és képtelen volt lelassítani azt Maria de Villota – derült ki a pilótanő balesetét követő vizsgálat jelentéseiből.
Közvetlenül súlyos balesete előtt „küzdött” a Marussia autójával és képtelen volt lelassítani azt Maria de Villota – derült ki a pilótanő balesetét követő vizsgálat jelentéseiből.
Maria de Villota még 2012. július 3-án szenvedett súlyos balesetet a duxfordi repülőtéren, miközben akkori csapata, a Marussia autóját vezette egy egyenesvonalú aerodinamikai teszt keretében.
A versenyző azonban a teszt során egy teherautó lehajtott rámpájának hajtott, minek következtében súlyos sérüléseket szenvedett és fél szemére megvakult.
Bár de Villota felépült sérüléseiből, végül 2013 októberében – feltehetően a baleset következményeként – életét veszítette.
Az Egyesült Királyság Egészségügyi és Biztonsági hivatala nemrég lezárta a balesettel kapcsolatos vizsgálatokat és arra jutott, senkit sem terhel külön felelősség a történtek miatt.
Nemrég pedig nyilvánosságra kerültek a vizsgálat részleteiről árulkodó dokumentumok, melyek számos, eddig megválaszolatlan kérdésre magyarázatot adnak.
Például arra, hogy a pilótanő nem tudta használni a versenyautó kuplungját, miközben a kormányt teljes mértékben elfordította, erre azonban a jelentés szerint „nem is volt szükség, hiszen egy egyenesvonalú tesztről volt szó”.
Mielőtt autóba ült, de Villotát a versenymérnök számos információval ellátta, a versenyautó megállításával kapcsolatban azonban nem kapott tájékoztatást, így arról sem, a „bokszba” érkezvén pontosan milyen sebességi fokozatot kell majd használnia.”
A jelentésből kiderül, de Villota 45 km/h-s sebességgel haladt, fékezett, az autó pedig tovább lassult, ám miután a fordulatszám 4100-as percenkénti fordulatra esett, működésbe lépett a versenygép lefulladásgátló rendszere, ami gyakorlatilag a teherautó rámpájának „húzta” az autót.
A csapat tájékoztatása szerint a teszt során „a versenyző tudására és tapasztalatára is támaszkodtak”.
De Villota egyébként korábban elmondta, úgy gondolta, sikerül elkerülnie majd a teherautót, mivel nem látta, hogy annak rámpája le van hajtva.
Bár a vizsgálat számos hiányosságot feltárt, például a szemmagasságban lévő rámpa lehajtott állapotát, az Egészségügyi és Biztonsági hivatal végül nem indít eljárást a tesztet szervező Marussia ellen.
Az istálló egyébként nem kommentálta a balesettel kapcsolatban megjelent jelentéseket.