A BMW Sauber tesztpilótája, Christian Klien azon kevesek közé tartozik, akiknek volt szerencséjük kipróbálni a 2009-es aerodinamikai csomagot és a KERS-t, aminek bevezetése, véleménye szerint felpezsdíti majd a versenyeket.
A BMW Sauber tesztpilótája, Christian Klien azon kevesek közé tartozik, akiknek volt szerencséjük kipróbálni a 2009-es aerodinamikai csomagot és a KERS-t, aminek bevezetése, véleménye szerint felpezsdíti majd a versenyeket.
Az idei évben számos új szabály kerül bevezetésre, változik a versenygépek aerodinamikája, visszatérnek a slick gumik, és bevetésre kerül a KERS, ami mind azt a célt hivatott szolgálni, hogy élvezetesebbé tegye a versenyeket a Forma-1-ben.
Az új aerodinamikai szabályok miatt az autók kinézete teljesen megváltozik, amit már a téli tesztek első állomásain is észrevehettünk, mikor egy-egy csapat feltette autójára az új szárnyakat.
Az első légterelők az eddiginél alacsonyabbak és szélesebbek, a hátsók pedig magasabbak és keskenyebbek lesznek, ami lehetővé teszi, hogy a követő autó ne veszítsen a leszorító erejéből a szélárnyékban, és nagyobb esélye legyen az előzésre.
“Úgy tűnik, hogy az új aerodinamikai szabályokkal több lesz majd az előzés” – mondta Klien a formula1.com-nak. “[A téli teszteken] már tapasztaltuk, hogy sokkal szorosabban lehet követni a vezető autót. Ez nagyban a kiszélesített első szárnynak köszönhető, mellyel jóval nagyobb az első tengely stabilitása. Továbbá a kisebb felületű hátsó szárny lecsökkenti a piszkos levegőt, mikor követed a másikat.”
Klien a téli teszteken már kipróbálhatta az új szárnyakat, amik autóra gyakorolt hatásával meg volt elégedve, de hozzátette, az első szárnyak okozhatnak némi problémát a versenyeken, ugyanis azok – szélességük miatt – borzalmasan sebezhetőek.
“A rajtoknál nagyon oda kell majd figyelnünk, hiszen az első szárnyelem kiér az első kerekek külső pereméig, ami egy kerék-kerék elleni csatában könnyen letörhet” – figyelmeztetett az osztrák versenyző.
Azonban nem is az új aerodinamikai szabályok, sokkal inkább a KERS jelenti a csapatok számára a legnagyobb kihívást az idei évben. Klien szerint az új rendszer sokkal nagyobb figyelmet követel a pilótáktól.
“A lehető legkorábban meg kell nyomnod az energiát felszabadító gombot még a kanyar közben, hogy minél nagyobb előnyben legyén az egyenesben” – magyarázta. “Érzésem szerint már hármas fokozatban, a kanyar közepén meg kell kezdened a folyamatot. Ekkor az a 60 kilowatt azonnal felszabadul, ami extra figyelmet követel meg a versenyzőktől.”
A német-svájci alakulat az eddig látottak alapján jól áll a hibrid rendszer fejlesztésével, amit az is bizonyít, hogy miközben egyesek még pályára sem vitték az új rendszert, addig ők már közel fél éve tesztelik azt (kezdetekben kisebb-nagyobb sikerekkel).
Egyes alakulatok már korábban jelezték, nagy valószínűséggel csak a szezon közben vetik be az új eszközt, ugyanis egyáltalán nem biztosak abban, hogy annak használata előnyt jelent majd számukra.
A KERS legnagyobb problémája nem más, mint a súlya, ami egyes források szerint csapatoktól eltérően 25 és 40 kg között mozog. Ez pedig jelentős többletsúlyt jelent. Ez önmagában nem is lenne olyan nagy baj, azonban ez a többletsúly az autó hátsó felén jelentkezik, miközben a slick abroncsok visszatérésével, a csapatok orr-nehéz autók tervezésére törekszenek.
Ez pedig azt is jelenti egyben, hogy különböző ballasztok elhelyezésére lesz szükség a jövőben, ám mivel az autók maximális súlyhatára nem változott az előző évekhez képest, egyesek szerint a nehezebb versenyzők hátrányba kerülhetnek, mert kisebb mozgásterük lesz a ballasztok elhelyezésére.
Klien azonban ennek nem tulajdonít különösebb jelentőséget.
“Lesz egy kicsi előnyük a könnyebb versenyzőknek. 10 kilogrammal kisebb testsúly 10 kilogrammal nagyobb játékteret biztosít a súlyelosztás terén, azonban ez nem jár drámai hatással. Nem gondolom, hogy emiatt bárki is elhúzna a másiktól. A különbség ugyanis elenyésző” – tette hozzá az osztrák tesztpilóta.