A Brawn GP feltámadása, Hamilton végtelen akarása, Raikkönen erőn felüli szereplése, a Force India varázslatának folytatása: ezek a kulcsszavak.
A Brawn GP feltámadása, Hamilton végtelen akarása, Raikkönen erőn felüli szereplése, a Force India varázslatának folytatása: ezek a kulcsszavak.
A spái pálya után ismét egy gyors ring várt a pilótákra, éppen ennek megfelelően hasonló aerodinamikai csomaggal vágtak neki a megmérettetésnek a csapatok, noha Monza lassabb és középtempójú kanyarjai és ultrahosszú egyenesei még inkább a végsebességet állítják a pályával támasztott követelések középpontjába.
Az előzetes várakozásoknak megfelelően azok a konstrukciók bizonyultak igazán versenyképesnek, melyek alacsony leszorító erőre kiélezett aerocsomagja a leginkább sikerült, illetve melyek a legstabilabban viselkednek a magas rázóköveken. Ennek megfelelően a Brawn GP, a McLaren-Mercedes valamint a Force India várhatta a legnagyobb reményekkel a hétvégét. A trió valóban uralta a tabellát a hétvége valamennyi részén, melyhez a futamok óta kiváló teljesítményt nyújtó Kimi Raikkönen csatlakozott.
Taktikai csata
Az utóbbi években – elsősorban a gumikban rejlő lehetőségek miatt a versenyeken a kétkiállásos stratégia került előtérbe: a két etapos megoldás esetén a lágyabbik keverék túlságosan elkopik a nagy tömegterhelés miatt, négy etap eredményes teljesítését pedig az akadályozza meg, hogy a hétvége utolsó programjára, magára a futamra már nem marad több friss szett gumi, ráadásul maguk a keverékek sem olyan puhák, melyek vállalhatók lennének a rövid szakaszok esetén.
Az Olasz Nagydíjon mégis a mezőny nagy része az egy kiállás mellett döntött, ugyanis a kevés gyors kanyar miatt és az idén bevezetett leszorító erő csökkentésnek köszönhetően még a lágyabb abroncsok is kiválóan bírták az átlagban 150 km-es távot a versenyen. A konstrukciók abroncshasználatának módjában azonban mégis adódtak komoly eltérések.
Természetesen a Brawn autói kihasználhatták az egész évben kimagasló tulajdonságukat: kiváló abroncsállapot megőrzés, ők teljesítettek legerősebben a lágyabb keverékkel megtett etapok végén. Az ex Ferrari-szakember csapatát az sem akadályozta meg, hogy Monzában az extrahosszú egyenesek miatt magas abroncsnyomást kellett használniuk a csapatoknak, amely elméletben még inkább nehezíti a kellő hőmérsékletre juttatásukat.
A Ferrari emelendő ki a gumikérdés kapcsán. Az olaszok kiválóan használták a lágyabb keveréket, még az időmérő edzésen is gyorsan megfelelő hőmérsékletre tudták juttatni az abroncsokat, és Kimi Raikkönen elmondása szerint a legeredményesebb időmérő edzést könyvelhették el az évadban, főként ami a kvalifikáció utolsó szekcióját illeti.
A keményebb keverékkel azonban nagyon szenvedett az F60 a futamon, míg a lágyabb ugyancsak a futamon az etapok bizonyos szakaszában inkonzisztenciát mutatott, azaz váratlanul kevesebb tapadást biztosított.
Olaszok harca
Monzában, hazai futamukon két olasz pilóta mutatkozhatott be: Giancarlo Fisichella átült a Ferrari volánja mögé, míg a Force India tesztpilótája, Vitantonio Liuzzi versenypilótává lépett elő. Utóbbi meggyőzőbb teljesítményt mutatott, az időmérőn mindössze két tizedmásodperccel maradt el csapattársától, a versenyen egy kiállásos stratégiával komoly pontszerző pozícióért harcolhatott volna konstanságát elnézve, ha nem lépett volna fel technikai probléma.
Fisichella hátránya Raikkönenhez képest noha még az elfogadható kategóriába tartozott, a következő futamokon erőteljesen kell fejlődnie, főként ami a köridejeinek konstanságát illeti.
Etapmegoszlás – köridők
A KERS, azaz a kinematikus energia-visszanyerő rendszer hatalmas segítséget nyújtott két használójának, a McLaren-Mercedesnek illetve a Ferrarinak, főként az időmérő edzésen, ugyanis ott a már ismert okok miatt “kétszer” volt lehetőségük használni. A futamon azonban visszaesést jelentett számukra, hogy csak 6,6 tizedmásodpercen át használhatták. A McLaren ráadásul ismét szenvedett az elemek feltöltésével és a csapat beszámolója szerint a KERS folyamatos használatának biztosításához csak a maximális energia 80 százalékát használták el.
Az előbb említett két istállón kívül a Renault is beépítette ismét a rendszert, azonban se a rajtnál, se menetközben nem tudták olyan hatékonyan alkalmazni, így a csapat előreláthatólag nem tervezi a KERS ismételt használatát.
Erősség – hiányosság
Az elmaradt bejelentés
Noha a hétvégét megelőző csütörtökön a Ferrari bejelentette a Santanderrel kötött ötéves kontraktusának megszületését, melyet már hónapok óta találgatnak a bokszutcában, de a spanyol bank által szorgalmazott Fernando Alonso leszerződtetése a következő idénytől kezdve továbbra sem tisztázott.
Bár már maga Stefano Domenicali is kitérő válasszal szolgált az újságírók azon kérdésére, mely az olasz istálló 2010-es pilótafelállását illeti, úgy tűnik, még valóban nem tisztázódott a kérdés Maranellóban, hiába akarják egyesek a Felipe Massa-Fernando Alonso duót látni a 2008-as konstruktőri világbajnok csapatban.
Kilátások
A hétvégén Szingapúrban kerül sor a világbajnokság utolsó szakaszának – négy tengerentúli helyszín – nyitóállomására. A lassú kanyarok, a két hosszú egyenes és a magas rázókövek szintén a McLaren-Mercedesnek, illetve a Brawn GP gépeinek kedvezhetnek, míg a Force India várhatóan némileg kevésbé tud beleszólni a csatába, ugyanis ismét felkerül az autókra a konvencionális aerodinamikai csomag.
A négy futam óta folyamatosan dobogón végző Kimi Raikkönennek nehéz dolga lesz, ugyanis ezen a hétvégén ütközhet ki először a legkomolyabb módon, hogy csapata, a Ferrari már nem fejleszt, ugyanis több istálló, többek között a McLaren is, komoly változtatásokat vet be ismét.