Megkezdődött a diffúzor-ügy tárgyalása Párizsban - F1VILÁG.HU

Megkezdődött a diffúzor-ügy tárgyalása Párizsban

HIRDETÉS
HIRDETÉS

A mai meghallgatás, illetve a holnapi eredményhirdetés után, végérvényesen pont kerül az előszezont és az első versenyeket beárnyékoló diffúzor-ügy végére, és egyesek szerint akár már ezen a héten eldőlhet a vb-cím sorsa a Forma-1-ben.

A mai meghallgatás, illetve a holnapi eredményhirdetés után, végérvényesen pont kerül az előszezont és az első versenyeket beárnyékoló diffúzor-ügy végére, és egyesek szerint akár már ezen a héten eldőlhet a vb-cím sorsa a Forma-1-ben.

A Fellebbviteli Bíróság délelőtt tíz órakor megkezdte ülését Párizsban, ahol az egyik oldalt a BMW Sauber, a Ferrari, a McLaren, a Red Bull Racing, és a Renault, a másikat pedig a vitatott elemet használó Brawn GP, a Toyota, és a Williams képviseli.

Az első ötös azt kifogásolja, hogy három riválisa nem a szabályok szellemében járt el új autója tervezésekor, és kihasználva egy, a regulákban megbúvó kiskaput, oly módon alakította ki hátsó törésstruktúráját, hogy diffúzora nagyobb leszorító erőt tudjon generálni.

Mindez pedig szemben áll a szabályok szellemével, ugyanis a szövetség az idei évben is úgy alakította ki a technikai regulákat, és olyan megszorításokat léptetett életbe, hogy a biztonság fokozása érdekében, tovább lassítsa a versenygépeket.

Ennek érdekében a diffúzor megrövidült a tavalyi évhez képest, ami miatt a korábbinál jóval kisebb leszorító erő generálására képes. Igen ám, de a szóban forgó csapatok úgy alakították ki a karosszéria hátsó részét, hogy toldalék elemekkel, és nyílásokkal (amik nem képezik a padlólemez részét) mintegy virtuálisan meghosszabbították a diffúzort, így több csatornán kerülnek elvezetésre az autó alatti légáramlatok, ezzel növelve a leszorító erőt a hátsó tengelyen.

A vitatott diffúzor elrendezése ellen természetesen mindkét eddigi versenyen panaszt tettek az ellenfelek, ám a sportfelügyelők azt szabályosnak minősítették, ezért azonnal benyújtották a fellebbezést.

Így került az ügy a független ítélőtábla, a Fellebbviteli Bíróság elé, amely ezekben a percekben is ülésezik Párizsban, majd dönt arról, legális-e a vitatott elem, ami állítólag körönként akár fél másodpercet is hozhat az azt használó csapatoknak.

Abban az esetben, ha szabálytalannak minősítik az elemet, két szankció lehetséges: vagy elveszik a három csapat első két versenyen szerzett pontjait, vagy megtarthatják eredményeiket, de már a hétvégi Kínai Nagydíjon vissza kell térniük a hagyományos elrendezéshez.

A Brawn GP csapatvezetője, Ross Brawn azonban optimista, és bízik abban, hogy a bíróság egyetért majd a sportfelügyelőkkel, azaz legálisnak minősíti a vitatott elemet.

“Nem lehetsz 100%-ig biztos a dolgodban, azonban bízom abban, hogy a józanész fog érvényesülni az ügyben” – mondta a brit szakember a BBC Sportnak. “Nagyon meg lennék lepve, ha a fellebbviteli bíróság szakmailag hozzá tudna szólni a dologhoz, hiszen ez egy nagyon összetett ügy.”

Hirdetés

“A sportfelügyelők azt mondták, hogy legális. Majd meglátjuk mi fog történni, de még ha úgy is döntenek, létezik egy másik értelmezés, akkor sem hiszem, hogy figyelmen kívül hagyják azt, ami korábban történt, mikor azt mondták, szabályos az autónk.”

Ha a bíróság szabályosnak minősíti az elemet, akkor a többi hét csapatnak mielőbb elő kell rukkolnia az új diffúzorral, mert annak használata egyértelmű előnyt jelent, amit az is bizonyít, hogy Jenson Button győzelmével végződött az első két futam.

Azonban az új diffúzorok bevetése nem lesz egyszerű, hiszen ahhoz szinte teljesen át kell alakítani az autók hátsó részét, beleértve a felfüggesztést és némely esetben még a váltót is, ami időbe telik, nem is beszélve arról, hogy rengeteg pénzt visz el, amiből egyre kevesebb van a csapatoknak a jelenlegi gazdasági helyzetben.

“Hallottam, hogy többen aggódnak a költségek miatt” – folytatta Brawn. “Rengeteg olyan dolog van, amit egymásról másolnak le a csapatok, és a költségek eddig nem jelentettek különösebb problémát.”

“Úgy gondolom, hogy egyes csapatok nagyon gyorsan elkészülnek majd az új elemmel, de lesznek olyanok is, akiknek komoly nehézséget okoz majd az átállás, mert teljesen át kell alakítaniuk a felfüggesztést, vagy más fontos alkatrészeket.”

Az FIA a tervek szerint csak holnap (szerda) délután hozza nyilvánosságra az ítéletet.

Görgess tovább, a reklám után folytatjuk!

A legfrissebbek

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!