A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elnöke, Max Mosley figyelmeztetett, hogy nagyon komoly veszélybe kerülhet a Forma-1 jövője, ha nem vezetnek be drasztikus költségcsökkentő intézkedéseket 2010-ben.
A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elnöke, Max Mosley figyelmeztetett, hogy nagyon komoly veszélybe kerülhet a Forma-1 jövője, ha nem vezetnek be drasztikus költségcsökkentő intézkedéseket 2010-ben.
Az FIA ismét megerősítette, ha az újonnan életre hívott csapatok szövetsége, a FOTA nem áll elő értékelhető költségcsökkentő javaslatokkal, akkor az irányító testület veszi kezébe az dolgokat, és juttatja érvényre saját akaratát, hogy megmentse a kiscsapatokat.
“Már jóval a jelenlegi gazdasági nehézségek előtt nyilvánvalóvá vált, hogy a Forma-1 jelenlegi formájában tarthatatlan” – mondta Mosley a BBC-nek.
“Nagyon durván fogalmazva, a sereghajtó csapatok nem igen reménykedhetnek abban, hogy a Bernie Ecclestone-tól kapott pénzeket is beleértve, 40 millió eurónál többet össze tudnak gyűjteni, ami a való világban elég komoly összeg, de a sportban szinte semmi. Manapság ennek két vagy háromszorosa kell ahhoz, hogy versenyezni tudj, de még így is csak a mezőny végén kullogsz.”
“Nem tudsz egy olyan üzletet életben tartani, melyben a kiadások kétszer vagy háromszor nagyobbak, mint a bevételek. Legalábbis hosszú ideig biztosan nem. Jelenleg minden a milliomosokon, vagyis milliárdosokon múlik – hiszen nincsenek már többé milliomosok –, akik pénzelik őket, az olyan embereken, mint a Kingfisher vezére, Vijay Mallya, vagy a Red Bull birodalom feje, Dietrich Mateschitz. Nélkülük ezek a csapatok nem lennének a sportban.”
“Ha így folytatjuk tovább, akkor két-három független kiscsapat biztosan búcsút kell, hogy mondjon a Forma-1-től. Egyszerűen nem folytathatjuk így, valamit lépnünk kell a költségek csökkentése érdekében, de ez már egy jó ideje világos számunkra” – magyarázta az elnök.
“Jelenleg 20 autó van a mezőnyben, ha elveszítünk még két csapatot, akkor csak 16 lesz, ha három istállónak kell búcsúznia, akkor pedig 14-re apad a mezőny.”
“Néhány nagyvállalat is nehéz helyzetben van, mert ha megnézzük a részvényárfolyamukat, illetve az eladásaikat, miközben évente 100, 200, 300 millió eurót dobnak ki az ablakon, ugyanis ezeknek a gyártóknak ennyibe kerül a Forma-1, azt gondolom, hogy kifulladtak. Valóban úgy érzem, hogy ez egy nagyon súlyos helyzet.”
“Ha ezt nem tudjuk megoldani 2010-re, akkor nagyon nagy bajban leszünk. Szerintem túl tudjuk élni a 2009-es szezont, azonban ha nem oldódnak meg a problémák 2010-re, akkor nagy baj lesz.”
Mosley úgy gondolja, hogy a költségek csökkentését az olcsóbb motorok és váltók bevezetésével kellene kezdeni.
“Sok lehetőség van, de talán a legkézenfekvőbb, hogy csökkentsük a motor és a váltó költségeit” – magyarázta. “Jelenleg a motor és a váltó közel évi 30 millió eurójába kerül egy független csapatnak. Ez körülbelül ennek az 5%-ból is megoldható lenne, anélkül, hogy a nézők ebből bárit is észleltének.”
“Még a nagy pénzeket költő gyári csapatok is örülnének annak, ha évi 100 vagy 200 millió eurót tudnának spórolni. És számos eszközünk van arra, hogy garantáljuk, hogy ne költsék el ezt a megmaradt pénzt más területekre, de ehhez szükség van néhány drákói változtatásra.”