Miután két versenyzője, Fernando Alonso és Oscar Piastri is elhagyta az elmúlt néhány hét során, az Alpine Pierre Gaslyt szeretné egyik autójába ültetni 2023-ra, aminek a Red Bull a jelek szerint nem is áll útjába, amennyiben meg tudná szerezni az AlphaTauriba az IndyCarban versenyző 22 éves Hertát. Ehhez meg kell egyezniük a McLarennel, akiknek a programjához tartozik jelenleg az amerikai, valamint át kell hidalniuk azt a problémát, hogy Hertának a szezon végén is csak 32 szuperlicenszpontja lesz az USA elsőszámú formulaautós sorozatában elért eredményei alapján, az F1-es debütáláshoz viszont 40-re van szükség.
A Forma-1 vezetői nem titkolják, jelenleg azon dolgoznak, hogy megoldást találjanak a helyzetre és jövőre különleges engedéllyel lehetőséget adjanak a királykategóriában való versenyzésre az IndyCarban már hétszeres győztes Hertának, aki a tengerentúli széria egyik legígéretesebb fiataljaként, na meg amerikai állampolgárként marketingszempontból igen értékes szerzemény lenne az F1 számára.
A Herta versenyeztetésében nem érdekelt csapatok azonban nehezen tudják elfogadni, hogy az F1 a saját szabályait igyekszik megkerülni.
„Én nem látok semmiféle különleges körülményt, hiszen szerte a világban vannak bajnokságok, amelyekben pontok gyűjthetők” – fogalmazott az Alfa Romeo csapatvezetője, Frederic Vasseur a csapatfőnökök szombati sajtótájékoztatóján Zandvoortban. „Ha az FIA meg szeretné szüntetni ezt a folyamatot és a szuperlicenszpontokat, az egy másik téma. Ha nem akarják alkalmazni, beszüntethetik, mi együtt tudunk élni vele. De ne hivatkozzanak különleges körülményekre.”
„Ne feledjük, hogy a szuperlicenszpontokról szóló szabály az F1 és a versenyzők védelmében született, ezzel ugyanis megakadályozhatjuk, hogy az ülések felét olyan pilóták foglalják el a mezőnyben, akiknek nincsenek komoly eredményeik, viszont vaskos a pénztárcájuk. Az már más kérdés, hogy milyen arányban osztjuk a pontokat az IndyCar vagy éppen az F2 és az F3 esetében.”
Vasseur szavait visszhangozta a Haast irányító Günther Steiner is, miközben Andreas Seidl örömmel venné, ha a McLaren által támogatott pilóta versenyzési lehetőséghez jutna.
„Mi is hiszünk a rendszerben, ami jó, hogy hatályban van. Ugyanakkor szívesen látnánk benne némi rugalmasságot. Vegyük figyelembe, hogy az elmúlt két év a koronavírussal szintén hatással volt arra, hogy a versenyzők milyen eredményt tudtak elérni. Szerintem semmi gond nem lenne azzal, ha a Coltonhoz hasonló fiataloknak megadnánk a szuperlicenszet. Annak alapján, amit eddig elért a karrierje során, semmi kétségem nincs afelől, hogy helyt tudna állni az F1-ben is” – mondta a McLaren csapatfőnöke.
A Herta körül kialakult ügy könnyen azt eredményezheti, hogy az F1 módosít majd az IndyCarban elért év végi helyezésekért járó licenszpontok leosztásán, hiszen az amerikai szériát jelenleg valahol az F2 és az F3 közé rangsorolja a pontrendszerében, azaz kissé alulreprezentált az ottani mezőny és a technika erősségének szempontjából.