Az energiaital-gyárosok 2020-ban nemigen tudtak harcolni a Mercedes ellen a világbajnoki címért folytatott küzdelemben, idén azonban rendkívül kiélezett a csata a két istálló között.
Bár a Red Bull számára remekül alakult a 2021-es idény első fele, az elmúlt versenyek kiábrándító eredményeket hoztak: a Silverstone-ban és a Hungaroringen elszenvedett balesetek után az energiaital-gyárosok elveszítették a vezetést úgy az egyéni, mint a konstruktőri bajnokságban.
„Minden területen a legmagasabb szinten kell teljesítenünk, hogy legyűrjünk egy hétszeres világbajnok csapatot – és úgy hiszem, így is teljesítünk!” – mondta Adrian Newey, a Red Bull főtervezője.
„Az elmúlt néhány verseny nagyon fájdalmas volt számunkra, miután nagyon ráéreztünk a dolgokra a franciaországi, stájerországi és ausztriai triplaforduló alkalmával. És most tényleg láthattuk, milyen gyorsan fordulhat a kocka. A dolgok nagyon jól álltak, főleg az Osztrák Nagydíj után, és tisztességes pontelőnnyel rendelkezünk mindkét bajnoki tabellán. Két versennyel később viszont már kisebb lemaradásban vagyunk az egyéni- és a konstruktőri versenyben is, noha nem a saját hibánkból. Ilyen a természete és a versenyképessége ennek a sportnak. Leszegett fejjel kell tovább dolgoznunk.”
Newey azt mondja, óriási segítség számukra, hogy egy rendkívül összetartó szakembergárda dolgozik a Red Bull Racingnál.
„Az egyik legjobb dolog a Red Bull Racingben, hogy nálunk mindig jó a légkör a csapatnál, ez pedig azt jelenti, hogy nagyon jó a stabilitás a munkaerőt illetően – már azelőtt is így volt, hogy először esélyessé váltunk a bajnoki címre.”
„2009-ben ugyan alulmaradtunk, de a két szoros bajnoki küzdelemben aratott diadalunk 2010-ben és 2012-ben összekovácsolt bennünket, és olyan rugalmasságot adott nekünk, amely most nagyon hasznos. Tudjuk, hogyan legyünk üldözők és üldözöttek, ami határozottan erősség.”
Newey hozzátette, a 2021-es év aerodinamikai szabályváltozásaira remekül reagált a Red Bull.
„Közepes mértékben változtak a szabályok a tél folyamán a padlólemezre és az autó hátuljára vonatkozó aerodinamikai szigorítások miatt. Nem volt jelentős változás, de igényelt némi optimalizálást az autóval kapcsolatban.”
„Emellett az az egyedülálló helyzet állt elő, hogy homologizálnunk kellett a tavalyi kasztnit, hogy segítsünk az F1-nek megbirkózni a koronavírus-járvánnyal. Korlátozott volt az, hogy mit változtathattunk a zsetonrendszer keretében. Mi a váltóházra költöttük a miénket, ami egyúttal lehetővé tette, hogy változtassunk a hátsó felfüggesztésen is. Az volt ugyanis az egyetlen olyan dolog, amiről úgy gondoltam, hogy nem működött jól az RB16-oson.”
„Azt gondolom, ezekkel a változtatásokkal sikerült előrébb lépnünk. Amikor megérkeztünk Bahreinbe, úgy tűnik, meglehetően jól olvastuk a szabályokat az aerodinamikai szigorításokkal kapcsolatban.”
„Checo természetesen nem vezette az RB16-ost, Max viszont azonnal érezte, hogy az új autó határozott előrelépés a tavalyihoz képest. A tesztek után úgy éreztük, tisztességes csomag áll rendelkezésünkre, de persze soha nem tudhattuk, milyen lesz valójában. Ilyenkor nem tudhatjuk, ki milyen motorüzemmódokat használ, milyen üzemanyagterheléssel köröz, és így tovább.”
„A Bahreini Nagydíjon derült csak ki, hogy igen, versenyképesek vagyunk. Győzni ugyan nem tudtunk, de azóta fej-fej mellett voltunk.”
A Red Bull főtervezője beszélt arról is, sokat tanultak az elmúlt évek hibáiból.
„Amikor a 2019-es RB15-ös után áttértünk az RB16-osra, volt néhány dolog az autón, amit nem teljesen értettünk. A szélcsatorna-program, illetve a rengeteg szimulációs eszköz ellenére vannak dolgok, amik kifognak egy csapaton, és pontosan ez történt velünk 2020 elején Beletelt némi időbe, mire megértettük ezeket a problémákat, és felülkerekedtünk rajtuk.”
„Ennek előnye – ami gyakran előfordul –, hogy tanulunk dolgokat, amiket egyébként nem tanulnánk. A hibákból többet kihoz az ember, mint azokból a dolgokból, amik jól működnek. Azt gondolom, ez előnyünkre vált a télen, és ezeknek a fejlesztéseknek köszönhetően jutottunk el oda, ahol most tartunk.”