A Red Bull Racing technikai vezetője, Adrian Newey meg van győződve arról, hogy az új szabályok miatt csak egy-két csapat lesz képes futamgyőzelmet aratni az idei esztendőben a Forma-1-ben.
A Red Bull Racing technikai vezetője, Adrian Newey meg van győződve arról, hogy az új szabályok miatt csak egy-két csapat lesz képes futamgyőzelmet aratni az idei esztendőben a Forma-1-ben.
Bár az idei évben számos új szabály kerül bevezetésre, melyek mind azt a célt hivatottak szolgálni, hogy növeljék az előzések számát a versenyeken, Newey úgy gondolja, hogy a hatalmas változások miatt sokkal nagyobb különbségek lesznek a csapatok között, mint az elmúlt években.
“Az új szabályok valóban elősegíthetik az előzéseket, de közel sem olyan mértékben, mint azt sokan gondolják, mert továbbra is a pálya vonalvezetése a legmeghatározóbb szempont az előzések tekintetében” – mondta a brit szakember.
“A tavalyi évben nagyon szoros volt a mezőny, amit az is bizonyít, hogy öt különböző konstrukció tudott futamgyőzelmet aratni. A komoly szabályváltozások pedig ennek ellenkezőjét idézhetik elő, mindössze néhány csapat lesz képes a futamgyőzelemre.”
Az autók aerodinamikája teljesen megváltozik, visszatérnek a slick abroncsok, illetve a kinetikus energiatároló (KERS) rendszer bevezetésével az autók súlyelosztása is borul. Éppen ezért Newey-nak szinte a nulláról kellett kezdenie az RB5 tervezését, és minden részletet újra kellett gondolnia az új szabályok ismeretében és figyelembe vételével.
“1983 óta nem volt ilyen komoly szabályváltoztatás” – magyarázta. “Mindent elölről kellett kezdenünk, értelmeznünk kellett az új szabályokat, és mindent meg kellett tennünk azért, hogy a lehető legjobban alkalmazzuk azokat.”
“Komoly hangsúlyt kellett fordítanunk az összefüggések megtalálására, mert tisztában voltunk azzal, hogy nem szabad abba a hibába esnünk, hogy csakis a nyers szabályok figyelembe vételével alakítsuk át az autót. A váltó belső szerkezetétől eltekintve szinte semmit nem tudtunk átmenteni az RB4-es modellből.”
“A slick gumik visszatérésével pedig az autó súlyelosztását is át kellett néznünk, hogy ne kapjanak olyan nagy terhelést a hátsó abroncsok. Éppen ezért a tömegközéppontot egy kicsivel előrébb helyeztük” – folytatta Newey, aki azt is megerősítette, hogy az RB5-ös modellben már helyet kapott a KERS.
“Akkumulátoros energiatároló rendszert használunk, ami nehéz, ebből kifolyólag pedig komolyan kihat az autó súlyelosztására. Miután mindent a szokásos módon beépítettél az autóba, úgy kell helyet találnod a KERS-nek, hogy a tank kapacitása változatlan maradjon, és a súlyelosztás is optimális legyen. Ez pedig nem egyszerű.”