Adrian Newey attól tart, hogy az idén bemutatkozó állítható hátsó szárnyakkal túlságosan könnyű lesz az előzés, ami nem hogy növelni, sokkal inkább csökkenteni fogja az izgalmakat a versenyeken.
A Red Bull sztártervezője, Adrian Newey attól tart, hogy az idei évben bemutatkozó állítható hátsó szárnyakkal túlságosan könnyű lesz az előzés, ami nem hogy növelni, sokkal inkább csökkenteni fogja az izgalmakat a versenyeken.
Ahogy arról korábban már beszámoltunk, az idei évtől ugyan tiltólistára kerül az F-csatorna, a versenyzőknek mégis lehetőségük lesz csökkenteni autójuk légellenállását az egyenesekben, hiszen érkezik a menet közben állítható hátsó szárny a Forma-1-ben.
A pilóták a rendszert csak abban az esetben aktiválhatják, ha a pálya egy előre meghatározott pontján egy másodpercen belül vannak az előttük haladóhoz képest. Ekkor a hátsó szárny két vízszintes profilja közötti távolság 10-15mm-ről 50mm-re nőhet, amellyel csökken a légellenállás és gyorsabban érhető el a végsebesség az egyenesekben.
Az aerodinamika területén igencsak jártasan mozgó Newey azonban attól tart, hogy ezzel túl egyszerűvé válik majd az előzés, ami ront majd a sportág megítélésén.
„Az új hátsó szárny segíteni fog az előzésben” – mondta a sztártervezőként számon tartott Newey az Autosport magazinnak. „Csökkenti az autó légellenállását az egyenesekben, ezzel extra sebességet biztosít.”
„A legfontosabb az, hogy megfelelően kezeljük és menedzseljük az egészet, tegye lehetővé az előzéseket, de ne könnyítse azokat meg túlságosan, mert az nem tenne jót a Forma-1-nek.”
„Amennyiben túl könnyű előzni, akkor az utolsó kört megkezdve mindenki a második helyen akar majd állni, így mesterséges lesz az egész verseny. Az előzés nehézségét eltúlozzák.”
„Azzal, hogy nem egyszerű az előzés, ha valaki végrehajt egy ilyen manővert, az igazán emlékezetes lesz. Ha viszont a versenyzés olyan lesz, mint a NASCAR-ban, ahol szinte percenként előzgetik egymást a versenyzők, számomra nem lesz vonzó.”
Bár többen úgy gondolják, hogy a csapatok és az FIA nem fogja hagyni, hogy a mozgatható hátsó szárnyak tönkretegyék a versenyeket, Gary Anderson, az Autosport magazin technikai tanácsadója szerint Newey-nak van igaza ebben a kérdésben.
„Engedélyezni, hogy megnöveljük a két profil közti távolságot, annyit tesz, hogy csökken az autó légellenállása, ami miatt gyorsabban eléri a végsebességet” – magyarázta a szakember, aki korábban több forma-1-es csapatnál is tevékenykedett.
„Egy átlagos egyenesben, ami 700 méter hosszú, körülbelül 600 méteren keresztül tudod használni az állatható hátsó szárnyat. Ez igen jelentős különbséget eredményez, és nem lennék meglepve, ha az előzésbe kezdő autó 15km/h-val gyorsabb lenne, mint az előtte haladó.”
„Ez körülbelül 100 lóerővel egyenértékű, ha a motorerőre kivetítjük. Egy másodpercen belül kell lenned az előtted haladóhoz képest, hogy aktiválni tudd a rendszert, így ezzel az előnnyel elég könnyen el tudsz menni a másik mellett.”
„Ráadásul az egyenesekben lesz a legtöbb előzés, ami nem jelent majd különösebb kihívást a versenyzőknek. Azt gondolom, hogy Adrian Newey jól látja a dolgokat. Könnyű lesz az előzés, olyan lesz a dolog, mint mikor egy komoly motorerő-fölénnyel rendelkező autó könnyedén elmegy a másik mellett.”
„Azt hiszem, nem igen láthatunk majd a jövőben olyan vezetést, mint amit Vitaly Petrov bemutatott a szezonzáró Abu Dhabi Nagydíjon (mikor szinte az egész versenytáv alatt maga mögött tudta tartani a nálánál jóval gyorsabb Fernando Alonsót).”
Természetesen nem szabad figyelmen kívül hagyni azt sem, hogy idén ismét visszatér a kinetikus energiatároló rendszer (KERS), amit a védekező versenyző is használhat.
A mozgatható hátsó szárny egyébként addig marad aktív állapotban, amíg azt a versenyző ki nem kapcsolja, vagy rá nem lép a fékre. Az időmérőn és az edzéseken mindenki szabadon használhatja, ám a rajtnál és a verseny első két körében inaktív állapotban lesz.