Newey-t meglepte, hogy nem tűnt el a Red Bull előnye - F1VILÁG.HU

Newey-t meglepte, hogy nem tűnt el a Red Bull előnye

HIRDETÉS
A Red Bull Forma-1-es csapatának főtervezője, Adrian Newey azt mondja, óriási meglepetés volt számukra az, hogy 2023-ban nem tudtak felzárkózni hozzájuk az ellenfelek.
MEXICO CITY, MEXICO - OCTOBER 27: Adrian Newey, the Chief Technical Officer of Red Bull Racing looks on in the Paddock prior to practice ahead of the F1 Grand Prix of Mexico at Autodromo Hermanos Rodriguez on October 27, 2023 in Mexico City, Mexico. (Photo by Mark Thompson/Getty Images) // Getty Images / Red Bull Content Pool // SI202310271326 // Usage for editorial use only //

Az energiaital-gyárosok 2022-ben, az új technikai szabályok bevezetésekor nagy előnybe kerültek, autójuk ugyanis azonnal gyors tudott lenni, és nem szenvedett annyira a „delfinezés” problémájával, mint néhány másik istálló versenygépe. Ebben persze komoly szerepe volt Newey-nak is, aki az évtizedekkel ezelőtt szerzett tapasztalatait használta fel a Red Bull autóinak tervezése során.

A brit szakember nemrég a Top Gear műsorában kapta meg a kérdést, meglepődött-e azon, hogy a modern érában is lehetséges egy ilyen domináns autóval előállni.

„Ami azt illeti, igen. Teljes meglepetés” — mondta a neves szakember. „1983 óta nem volt olyan komoly szabályváltozás a kasztni terén, mint a 2022-es. A második év előtt pedig, amikor is szinte nem változtak a szabályok a télen, és tulajdonképpen evolúciós autókkal folytattuk tovább, hogy az előnyünk csökken, ha nem teljesen eltűnik. Világos, hogy nem így alakult.”

Newey elárulta, ők már kezdettől fogva tisztában voltak azzal, hogy a versenyautók pattogása komoly gondokat okozhat.

„Én mindig élveztem a szabályváltozásokat. Nem csak azért, mert kiskapuk létezhetnek, hanem a szabályok követelményeinek feltárása miatt is, hogy azok miképp befolyásolják az autó kialakításának alapvetéseit. 2022-re volt néhány dolog, amit másként kellett csinálnunk. Visszatért a talajhatás — a venturi —, én pedig tisztában voltam a buktatóival, hiszen dolgoztam már ezzel a formátummal az IndyCarban.”

„A pattogás nem egyszerűen az autó aerodinamikai formája miatt történik, vannak más tényezők is — a felfüggesztés, a karakterisztika, a kocsiteszt merevsége. Amikor terveztük az RB18-ast, nagyon is észben tartottuk ezt. Volt egy kis delfinezés a legelején, de az első versenyre felülkerekedtünk rajta.”

„Szimulálni a pattogást a szélcsatornában, és leginkább a CFD-ben nem egyszerű. Ez egy átmeneti probléma, az autónak pedig nincs mozgása az úthoz képest. Nem látjuk, ha nem keressük. És ez a lényeg az összes szimulációs eszközben. Attól függnek, hogy mit táplálunk beléjük. Ha nem keresünk a megfelelő helyen, és nem megfelelő dolgokat táplálunk be, nem kapunk helyes válaszokat.”

Görgess tovább, a reklám után folytatjuk!

A legfrissebbek

Newey-t meglepte, hogy nem tűnt el a Red Bull előnye
Élnek a bajnoki álmok, de Leclerc szerint nagy a nyugalom a Ferrarinál
Verstappen szerint nincs még veszve a konstruktőri cím a Red Bullnak
Norrist egy hétig emésztették a Brazíliában történtek

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!