A 2023-as szezonra módosítottak a sprintfutamos hétvégék formátumán, a legfőbb változás pedig az, hogy mostantól külön időmérőt tartanak a szombati sprintnek. A szabályalkotók meghatározták azt is, hogy a sprintkvalifikáció etapjaiban milyen abroncsokat kell használniuk a versenyzőknek: az SQ1-ben és az SQ2-ben eszerint egy garnitúra új lágy keverékkel gurulhatnak pályára, míg az SQ3-ban egy szett új lággyal.
A szabályozás célja az volt, hogy a versenyzők ezt a három gumiszettet megspórolják szombatra – csakhogy Bakuban kiderült, van egy kiskapu a szabályokban, a közzétett regulákban ugyanis egész egyszerűen nem tették kötelezővé azt, hogy ezeket a gumigarnitúrákat meg kell spórolni a sprintre.
Emiatt pedig nyitva hagyták a lehetőséget azon csapatok számára, akik nem feltétlenül számítanak arra, hogy a sprintidőmérőn bejutnak az utolsó etapba – ők ugyanis a pénteki időmérőn bátran felhasználhatnak egy extra szett új lágy abroncsok. És pontosan ezt tette pénteken Lando Norris és Yuki Tsunoda.
A McLaren versenyzője a Q1-ben a 7., a Q2-ben pedig a 6. helyen jutott tovább, a csapat pedig a Q3-ban kihasználta a „jokert”, és Norris autójára feltették azt a bizonyos utolsó szett lágy gumit, amivel meg is szerezte a 7. rajtpozíciót a vasárnapi versenyre.
Így viszont az új szabályozás szerint, ha bejut a sprintkvalifikáción az utolsó szakaszba, ott nem gurulhat majd pályára.
„Ez egy tudatos stratégiai döntés volt, hogy maximalizáljuk a verseny időmérőjének eredményét” – mondta a McLaren szóvivője a Motorsport.com kérdésére. „Sokkal több pontot lehet gyűjteni vasárnap, szóval fontosabb a versenyt priorizálni.”
Tsunoda ugyanabban a helyzetben van, mint Norris, mivel ő is felhasználta az összes lágy abroncsát. Az AlphaTauri japán versenyzője végül a 8. helyről startolhat majd vasárnap.
A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) egyébként Bakuban megpróbálta befoltozni a fent említett kiskaput, ehhez azonban a csapatok egyhangú támogatására lett volna szükség, amit végül nem kapott meg a szövetség.