A Milton Keynes-i istálló az ellenfeleket is alaposan meglepte azzal, hogy a 2024-es szezonra jelentősen átszabta versenyautóját, mely a tavalyi évben elképesztő módon dominált a Forma-1-ben. Az agresszív fejlesztés kifizetődött, a Red Bull ugyanis bombaformában vágott neki az új idénynek, Bahreinben és Szaúd-Arábiában is magabiztos kettős győzelmet szerzett a csapat.
Paul Monaghan, a Red Bull Racing főmérnöke most egy interjúban beszélt arról, azért döntöttek az agresszív átalakítások mellett, mert meg akartak bizonyosodni arról, hogy a 2026-os technikai szabályok bevezetéséig még bőven marad fejlesztési potenciál versenyautójukban.
„Ha úgy döntünk, hogy komolyabb változtatásokat hajtunk végre az ajtón, az több lehetőséget nyit meg számunkra. Részben ez is az oka volt annak, hogy azt mondjuk, ‘gyerünk előre, változtassunk rajta még komolyabban’” — mondta a szakember.
„Feltehetően ez az utolsó nagy dobásunk, mivel 2025 előtt már el kell kezdenünk a 2025-ös autóval foglalkozni.”
Mivel a Forma-1 csapatai a lehető leghamarabb el akarnak majd kezdeni dolgozni a 2026-os versenyautókon, Monaghan szerint hamarosan döntéseket kell hozni azzal kapcsolatban, hogy hogyan osztják fel erőforrásaikat a folytatásban.
„Az aerodinamikai kutatások tekintetében elég hamar látni fogjuk, hogy bizonyos korlátokba ütközünk-e. Ezen a ponton pedig azt kell mondanunk, ‘oké, meg tudjuk-e oldani másképp, és min kell változtatnunk?’. Hogy kell-e változtatnunk valamin ismét a jövő évre, ami aztán kiaknázatlan ergometriát szabadít fel, ami ígéretesnek tűnik ugyan, de nem tudjuk feltenni az idei autóra? Ezt most kezdjük majd el látni.”
„A kérdés csak az, hogy egy jövő évi nagyobb változtatás életképes-e, reális-e, financiálisan megvalósítható-e, és megvannak-e hozzá a szükséges erőforrásaink?”
Monaghan kifejtette, az RB20-assal kapcsolatos kezdeti elemzések azt mutatják, hogy bőven lehet még javítani rajta, ez pedig nehéz helyzetbe hozhatja az ellenfeleket.
„Jelenleg lehet még fejlődni vele. A magnitudót tekintve jelenleg hasonló fejlődést tudunk elérni, mint tavaly. Gyanítom, az év vége fele ismét egy kicsit alábbhagy majd ez, de briliánsan kreatív emberek dolgoznak itt, ha pedig megtalálják a módját, meg is ragadjuk. Ilyen egyszerű.”
Noha a csapat idei versenyautója első blikkre jelentősen eltér a Red Bull tavalyi modelljétől, Monaghan szerint olyan radikális változtatások azért nem történtek.
„Ha vizuálisan nézzük, az evolúció mértéke nem feltétlenül jelzi azt, hogy mit értünk el a koridők tekintetében. Stabillá kell tennünk. Az nem jó, ha van egy zabolátlan autónk, mely a pálya egyes részein jól viselkedik, máshol pedig kevésbé. Azt gondolom, tavaly egészen jó autónk volt, és a nagyobb kockázat miatt ettől messzire sodródni nem tűnik bölcs döntésnek. Annak evolúciója, amink tavaly volt, az a megfelelő dolog — ha eleget teszünk bele annak érdekében, hogy gyorsabbak maradjunk az ellenfeleknél.”