Russell a verseny utolsó előtti körében csúszott ki, ütközött a falnak, majd került vissza a pályára, és tulajdonképpen csak a szerencsén múlt, hogy nem találta őt telibe senki. A brit versenyző az incidens után a rádión kétségbeesetten kiáltott piros zászlókért, a versenyirányítás azonban végül a virtuális biztonsági autós protokoll mellett döntött.
Russell szerint viszont értékes másodpercek teltek el, és könnyen nagy baj is történhetett volna — a Mercedes versenyzője ezért egy automatizált rendszert szorgalmas, amely kiküszöbölheti az efféle késlekedést.
„Hihetetlenül kényelmetlen helyzet volt! Az ember ott van egy beláthatatlan kanyarban, ahová 250 km/órás tempóval érkeznek az autók — közvetlenül ott álltam az ideális íven úgy, hogy az autóm az oldalán állt. Vártam, hogy valami katasztrófa történjen…” — mondta a brit versenyző. „Szerencsére volt egy 10 másodpercnyi rés mögöttem, és azt hiszem, 10 vagy 12 másodperc telt el, mielőtt érvénybe lépett a virtuális biztonsági autós protokoll.”
„De 10 másodpercnyi résben lehet öt, hat, vagy akár hét autó is, ha a verseny első köréről beszélünk, és feltehetően többször is belém jöttek volna, még a sárga zászló ellenére is.”
„Láthattunk már necces incidenseket korábban, amikor egy autó visszacsúszott a pályára — például Carlos [Sainz] 2022-ben, Japánban. Azt gondolom, meg kellene találnunk a módját annak, hogyha egy autó a veszélyzónában van, akkor rögtön egy automatizált VSC legyen — fél másodpercen belül, vagy ilyesmi. Mert ezek a másodpercek számítanak. Életek forognak kockán. Spában számos alkalommal láttuk már korábban, amikor az autók megúsztak a vízátfolyáson. Azt gondolom, ideje, hogy a rendelkezésünkre álló technológiával lépéseket tegyünk ezen a téren.”
A melbourne-i balesetet egyébként jelenleg is vizsgálja a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA), és a hírek szerint a jövő évi versenyre a biztonság növelése érdekében módosítanak is az érintett kanyaron. Úgy tudni, hogy az automatizált rendszer bevezetését is vizsgálja a szervezet.
A tényszerűség kedvéért érdemes megjegyezni, hogy Russell falnak ütközését követően 1,2 másodperccel meglengették a sárga zászlókat, majd dupla sárga zászlós jelzéssel figyelmeztették a többi pilótát — a panelek mellett pedig a baleset kezdete után 5,7 másodperccel a fizikai zászlók is előkerültek. 8,1 másodperc után a teljes pályaszakasz dupla sárga zászlós státusz alá került, ez a jelzés aztán a versenyzők fülhallgatójában, valamint a kormányaikon is megjelent.