Az Olasz Nagydíj helyszínén, Monzában, tovább folytak a tárgyalások a pálya szerződésének meghosszabbításáról, amely 2025-ben jár le. Angelo Sticchi Damiani, az olasz autóklub elnöke kiemelt figyelmet fordít arra, hogy a Sebesség Temploma” továbbra is a Forma-1-es versenynaptárban maradjon. A pálya korszerűsítésére irányuló beruházások – új aszfalt és kerékvetők, modernizált infrastruktúra – mind azt mutatják, hogy a helyszín komoly erőfeszítéseket tesz a szerződés meghosszabbításáért.
Monza és Imola között nem versengés alakult ki az elmúlt években, hanem inkább együttműködés ahhoz, hogy mindkét helyszín biztosítsa helyét a jövőben. Stefano Domenicali, a Forma-1 vezérigazgatója elismerte, hogy a két verseny helyzete kihívást jelent, de nem tartja lehetetlennek, hogy mindkét futam helyet kapjon a versenynaptárban 2025 után is. Hangsúlyozta, hogy a magánbefektetők bevonása kulcsfontosságú lehet a jövőbeli fenntarthatóság szempontjából, különösen Imola esetében, ahol a régió és a helyi önkormányzat jelentős anyagi támogatást nyújt a futam megrendezéséhez.
„Meg kell tudnunk, hogy az ország képes-e támogatni két nagydíjat, vagy az egyik promóter képes-e magánbefektetéseket bevonni” – mondta Domenicali a hétvégi Olasz Nagydíj keretében. „Nehéz, de nem lehetetlen. Sticchi Damianival közösen fogjuk megvitatni a két nagydíj kérdését, és meglátjuk, milyen irányt veszünk.”
Imolában a Forma-1-nek fizetendő 25 millió eurót a közszféra biztosítja, amely együttműködésben áll a kormánnyal, a Külügyi Kereskedelmi Intézettel és az Infrastruktúra és Közlekedési Minisztériummal, valamint Emilia-Romagna régiójával, amely 18 millió euróval járul hozzá a versenyrendezéshez, míg a fennmaradó összeget az olasz autóklub fedezi, amely egyben a versenyszervezési költségeket is viseli.
Az olasz helyszín további beruházásokkal kívánja növelni a pálya befogadóképességét, és ezzel együtt biztosítani a verseny hosszú távú fenntarthatóságát. A pálya tervei között szerepel, hogy 2027-re akár napi 150 ezer nézőt is fogadhassanak, szemben a jelenlegi 90 ezerrel.
A Forma-1-es versenyek gazdasági hatása is jelentős Olaszországban, amit egy friss tanulmány is alátámaszt: Monza esetében a 2023-as évben 142 millió eurós bevétel keletkezett a régió számára, a tavalyi versenyen a 335 ezer rajongóból 70 százalék külföldi volt. Imolában viszont az arányok fordítottak, ott a versenyen résztvevő nézők mintegy 80 százaléka olasz nemzetiségű volt az idei évben.
A két olasz futam jövője tehát most dől el, és bár a tárgyalások még folynak, a lehetőség, hogy mindkét verseny helyet kap a Forma-1-ben 2026-tól is, reálisnak tűnik. Ha minden jól alakul, Olaszország lehet az egyetlen európai ország, amely két futamot is rendezhet a királykategóriában a következő években is.