A Forma-1-es csapatok azt fontolgatják, hogy komolyan átalakítják a konstruktőri bajnokság jutalomdíj rendszerét, hogy ezzel is segítsék a privát alakulatok életben maradását. A kezedményezés szerint mindenki egyenlő arányban részesülne a kereskedelmi bevételekből.
A Forma-1-es csapatok azt fontolgatják, hogy komolyan átalakítják a konstruktőri bajnokság jutalomdíj rendszerét, hogy ezzel is segítsék a privát alakulatok életben maradását. A kezedményezés szerint mindenki egyenlő arányban részesülne a kereskedelmi bevételekből.
A csapatok újonnan életre hívott szövetsége, a FOTA keményen dolgozik azon, hogy megreformálja a Forma-1-et.
A csapatok egyre több új ötlettel állnak elő, és azt követően, hogy a hét elején felvetették a pénteki pénzdíjas versenyek megrendezésének lehetőségét, most azt fontolgatják, hogy átalakítják a konstruktőri bajnokság jutalomdíj rendszerét.
A jelenlegi rendszer szerint a csapatok nem egyenlő arányban részesülnek a sport kereskedelmi bevételeiből, ugyanis a konstruktőri helyezések alapján kerül kiosztásra, a közel 500 millió dollár, amit a Formula One Management (FOM) utal a csapatok számlájára.
Bár egy ideje már ez a rendszer van életben, az egyre inkább egekbe szökő költségek és a világgazdasági válság miatt a csapatok arra törekszenek, hogy egyenletesebben osszák szét a bevételeket.
Az Autosport információi szerint a csapatok vezetői már arról tárgyalnak a FOTA-n belül, hogy miként lehetne megoldani, hogy mindenki egyenlő arányban részesüljön a befolyt összegből.
Bár az élcsapatok nyilvánvalóan mindent megtesznek azért, hogy megakadályozzák ennek a kezdeményezésnek az érvényre juttatását – hiszen ez azt is jelentené számukra, hogy sokkal kevesebb pénzt kapnának a jövőben –, a FOTA szabályai szerint elég hét szavazat ahhoz, hogy elfogadjanak egy javaslatot.
Az egyik, magát megnevezni nem kívánó csapatvezető a következőket mondta az Autosportnak: “Ez egy kiváló módja lenne annak, hogy biztosítsuk az összes csapat anyagi hátterét, anélkül, hogy hátrányba kerülnének az élen állók. Az élcsapatok továbbra is több szponzorációs pénzt követelhetnének, mint a hátsó régiókban autózók, így a jövőben is előnnyel járna a győzelem.”
A Williams istálló névadó résztulajdonosa, Sir Frank Williams is támogatja az ötletet, mert véleménye szerint ezzel talán kitörhet egy-egy kisebb csapat a középmezőnyből, és felveheti majd a versenyt az igazán nagyokkal a királykategóriában.
“A probléma az, hogy azok az emberek, akik a legtöbb pénzt nyerik, a Ferrari és a McLaren, a nagy srácok, rengeteg pénzzel rendelkeznek és annyit költhetnek, amennyit csak akarnak, megvehetik a legjobb szakembereket, és mindent, míg a kiscsapatoknak erre még csak esélyük sincsen” – mondta a csapatvezető az Autosportnak.
“Ha továbbra is megengedjük a nagyoknak, hogy annyit költsenek, amennyit most költenek, akkor a mezőny második fele soha nem fogja tudni felvenni velük a küzdelmet.”
Williams azonban bevallotta, vegyes érzései lennének, ha szavazásra bocsátanák ezt a javaslatot a FOTA-n belül, ám minden bizonnyal a kezdeményezés mellé állna, mert a csapatok életben tartása a legfontosabb.
“Mit csinálnánk, ha szavazni kellene erről? A túlélési ösztön azt mondaná, hogy igen. A józan ész is azt mondaná, hogy igen. Azonban ez már nem lenne többé versengés. Éppen ezért nem is tudom, mit tennénk.”