A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) versenyigazgatója, Charlie Whiting azt mondja, korábban nem volt precedens olyan incidensre, mely miatt veszélybe került Lewis Hamilton győzelme a múlt vasárnapi Német Nagydíjon.
Hamilton a 14. helyről rajtolva nyert Hockenheimben, a verseny után azonban beidézték a stewardok, miután a futam során egy alkalommal a bokszba hajtva az utolsó pillanatban úgy döntött, a pályán marad, átvágva az aszfaltcsík melletti füves területen.
A stewardok végül úgy döntöttek, megrovásban részesítik a címvédőt, győzelmétől azonban nem fosztották meg.
2016-ban, az Azeri Nagydíjon Kimi Räikkönent hasonló vétségért 5 másodperces büntetéssel sújtották – Whiting szerint azonban a két eset eltér egymástól.
„Nem hiszem, hogy lenne egy konkrét precedens. Kimi pár éve 5 másodperces büntetést kapott, talán emlékeznek rá” – mondta a szakember.
„De az a forgatókönyv teljesen más volt. Más eset nem is jut eszembe – egy konkrét precedens. Azt hiszem, akkor két autó nagyon közel került egymáshoz nagy tempónál, szóval ez abszolút megkülönbözteti a jelenlegi esettől.”
Hamilton ügyében vízválasztó lehetett az a tény, hogy nem szegte meg azt a szabályt, miszerint a bokszbejáratnál elhelyezett bóját jobbról kell megkerülni – hiszen ő megtette ezt. Más kérdés, hogy miután elhaladt mellette, meggondolta magát, és visszatért a pályára.
„A szabály, amiről a legtöbben beszéltek, az volt, ami az eseményhez kiadott direktívában szerepelt, ami kimondja, hogyha a bokszba hajtasz, a bója jobb oldalán kell maradnod. Lewis behajtott a bokszba, és a bója jobb oldalán maradt, de aztán nyilván meggondolta magát.”
„Ennek a bójának az a lényege, hogy a versenyzők ne veszélyes módon hajtsanak be, vagy ki a bokszutcából. Nem akarjuk, hogy a versenyzők az utolsó pillanatban hajtsanak be a bokszba – ez volt az oka a bója kihelyezésének. De az kevésbé világos, hogy veszélyes-e, ha a versenyző, miután elhaladt a bója mellett, ami többé-kevésbé azt jelenti, hogy már nincs visszaút, visszatér a pályára.”
[su_service title=”SZAVAZZ!” icon=”icon: hand-o-down” size=”20″][totalpoll id=”67972″][/su_service]
Whiting felemlegetett egy, a 2017-es Spanyol Nagydíjon történt incidenst is, ahol Pascal Wehrlein kapott 5 másodperces büntetést, mert a bója után hajtott csak be a bokszba.
„Az bokszba hajtás volt. Ő a bokszba jött. Lewis nem ment a bokszba. Elindult, de végül nem ment a bokszba.”
Whiting azt mondja, az FIA Nemzetközi Sportkódexének egy paragrafusa miatt idézték be végül Hamiltont.
„Van egy másik szabály a sportkódexben, ami kimondja, hogy a bokszbejáratot a pályától elválasztó vonalat nem szabad átlépni egyik irányból sem, miközben egy autó a bokszba hajt. Ezért idézték be őket a stewardok, miután alaposan megfontolták a dolgot.”
Érdekesség, hogy még a 2012-es Kanadai Nagydíjon szintén Kimi Räikkönent büntették meg a Nemzetközi Sportkódex ezen paragrafusának megszegése miatt: a finn akkor 2500 eurós pénzbírságot kapott.
Felipe Massa utolsó ferraris versenyén, a 2013-as Brazil Nagydíjon áthajtásos büntetést kapott, amikor átlépte a bokszbejáratnál felfestett vonalat, a 2012-es Monacói Nagydíjon pedig Sergio Perezt ugyancsak így büntették meg – habár ebben az esetben a stewardok azzal érveltek, a mexikói „későn hajtott a bokszba, és feltartott egy másik versenyzőt”.
Whiting azt mondja, azért tartott sokáig, mire Hamilton ügyét elkezdték vizsgálni, mert a stewardoknak rengeteg dolguk volt a verseny során.
„Egyszerűen némi időbe telik, mire megbizonyosodunk arról, hogyha behívunk egy csapatot, annak nyomós okai vannak. Nyilván szerettük volna megvárni a verseny végét, hogy megvizsgáljuk a dolgot. Jött a hatalmas eső a futam után, illetve a vihar, le kellett, hogy nyugodjanak a kedélyek, meg kellett néznünk az esetet, és a stewardok végül úgy döntöttek, hogy megvitatják azt a csapattal.”