Az osztrák szakember továbbra is a Red Bull-mogul Dietrich Mateschitz bizalmát élvezi, idén pedig a konstruktőri 5. hely megszerzését tűzte ki célul – már ha a koronavírus-járvány miatt egyáltalán elrajtolhat a 2020. évi Forma-1-es világbajnoki sorozat.
Az AlphaTauri csapatfőnöke nemrég exkluzív interjút adott az F1Világnak: elárulta, mi volt a csapat történetének eddigi fénypontja, mit vár az idei évtől, és természetesen szóba kerültek a Forma-1 új szabályai is, melyek bevezetésének időpontjáról továbbra sem tudunk biztosat.
Hogyan tudná összefoglalni az elmúlt 14 évet?
Franz Tost.: „Nagyon izgalmas volt az elmúlt 14 év. Emlékszem, amikor 2005 novemberében megérkeztem Faenzába, miután Dietrich Mateschitz felhívott azzal, hogy el fogsz menni Faenzába, és te leszel a Toro Rosso csapatfőnöke! Aztán elkezdtünk dolgozni. Az első évben a Red Bull Racing V10-es motorral szerelt autóit használtuk, aztán jöttek a V8-as motorok. Így kezdődött minden, aztán évről évre fejlődtünk. Amikor én megérkeztem a csapathoz, alig 80 munkatársunk volt, a második év után pedig már mintegy 120 szakembert foglalkoztattunk. Akkoriban is remek kapcsolatban álltunk a Red Bull Technologyval, gyakorlatilag tőlük vettük az autókat, viszont mindig más motorunk volt. Ők a Renault motorját használták, nekünk Ferrari-motorjaink voltak, szóval soha nem volt ugyanaz az autónk, de persze hasonlóak voltak.”
„2008-ban aztán versenyt is nyertünk Vettellel Monzában, természetesen ez volt a fénypont a csapat számára az elmúlt 14 évben. De persze minden éremnek két oldala van: a győzelem után változtattak a szabályokon, azt mondták, hogy ez így nem mehet tovább, és egy teljesen új infrastruktúrát kellett felépítenünk, amire nem voltunk felkészülve. Ez elég nehéz időszak volt, a 2009-es, 2010-es és 2011-es év egyáltalán nem volt könnyű. De jó munkát végeztünk, az elmúlt évek pedig már igazán pozitívan alakultak. Ez nagyban köszönhető a Hondával való együttműködésünknek. A 2018-as év nyilván nehéz volt, de ezzel kezdettől fogva tisztában voltunk. A 2019-es idény pedig már egy nagyon jó év volt, szereztünk két dobogós eredményt, és a 6. helyen zártunk a konstruktőri versenyben.”
A kezdetekhez képest ez már egy teljesen új éra az F1-ben. A csapatnak van már egy győzelme, és vannak dobogós eredményei – mi lehet a következő cél?
F.T.: „A cél az, hogy a legjobb 5 között végezzünk a konstruktőri pontversenyben. Bízom benne, hogy idén is összejöhet néhány dobogós eredmény, és sikeres nagykövetei leszünk az AlphaTaurinak. Reményeim szerint a csapat tovább fejlődik, és egyre versenyképesebbé válik.”
Hogyan sikerült a téli felkészülés?
F.T.: „A tél teljesen rendben volt – egy kicsit viszont meleg, havat nemigen láttunk! A viccet félretéve: tényleg rendben volt, mindennel időben elkészültünk, nem volt semmiféle problémánk a töréstesztekkel sem, rengeteg szimulációt el tudtunk végezni, szóval sikerült jól felkészülnünk!”
Jelen állás szerint 2022-ben változnak meg jelentősen a Forma-1 szabályai. Mikor kezdtek el dolgozni az új versenyautón?
F.T.: „Az új szabályok szerint készülő versenyautón tavaly októberben kezdtünk el dolgozni, és egészen mostanáig, hónapról hónapra egyre több mérnök kezdett el erre a projektre fókuszálni. Persze nagyon sok múlik azon is, hogy milyen lesz az idei versenyautónk teljesítménye.”
Ön szerint a tervezett szabályváltozások jó lehetőséget kínálhatnak majd az AlphaTauri számára?
F.T.: „Jó lehetőség lesz, hiszen bevezetik majd a költségvetési plafont is, a csapatok tehát nem költhetnek el olyan sok pénzt. Emiatt különösen optimista vagyok az új szabályrendszerrel kapcsolatban.”
Önnek nagyon jó szeme van a fiatal tehetségekhez, Pierre-nek viszont nagyon nehéz idénye volt tavaly, csapatot is váltott. Hogy látja Ön a teljesítményét?
F.T.: „Pierre tanulási görbéje nagyon meredek volt! Meggyőződésem, hogy nagyon jó versenyzőkkel rendelkezünk, mindketten nagyon motiváltak. Pontosan tudjuk, hogy mindkettejük nyers tempója nagyon jó, és azt kell mondjam, ha jó autót adunk alájuk, akkor hozni fogják az eredményeket.”