Ahogyan arról lapunk is beszámolt csütörtökön, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) nemrég új technikai direktívát küldött a csapatoknak, melyben arról adott tájékoztatást, hogy a hungaroringi hétvégétől kezdődően a versenyautók kiengedését a kerékcserék után emberi reakcióidőkre kell alapozni.
A feltételezések szerint ugyanis néhány csapat tizedmásodperceket nyert automatizált rendszerekkel. Az új szabályozás részleteiről tegnapi cikkünkben írtunk.
Mivel a Red Bull az idei évben is dominál a bokszutcában, Christian Horner szerint nem kétséges, hogy az új technikai direktívát azért küldték ki a csapatoknak, hogy őket lelassítsák.
„Azt gondolom, annak kapcsán, hogy 2 tizedmásodpercre vissza kell tartani az autót, már-már lehetne azzal is érvelni, hogy ez veszélyes, hiszen neked kell megítélned ezt a késlekedést. Annak a srácnak kell megítélnie, aki kiengedi az autót, és szerintem ez nem egy átgondolt dolog” – mondta a szakember.
„Az F1 az innovációról és a versengésről szól. Nagyon figyelemreméltó dolog 2 másodperc alatti bokszkiállásokat látni, és ösztönöznünk kellene ezt, nem pedig kontrollálnia – máskülönben hol áll meg ez az egész?”
„Meg fogják mondani nekünk, hogy melyik irányba sétáljunk a garázsban, hol üljünk a bokszfalon, és melyik gombot nyomjuk meg?”
Horner szerint semmi szükség nem volt arra, hogy az FIA ily módon közbelépjen.
„Egy kicsit kiábrándítónak tartom ezt. A versenycsapat felelőssége biztosítani azt, hogy az autó biztonságos, és a büntetés, ha nincs megfelelően rögzítve egy kerék, hogy azonnal meg kell állítani az autót. Eleve brutális büntetés, ha nincs megfelelően és biztonságosan rögzítve mind a négy kerék. Szóval nem tudom, mit akarnak elérni ezzel a technikai direktívával, mert ez egy rendkívül komplex dolog.”
„De természetesen versenyhelyzetről van szó, és nem tudnak legyőzni téged, a leglogikusabb dolog a riválisaid számára, hogy megpróbálnak lelassítani, és nyilvánvalóan ez történik most is.”
Mivel az ügy középpontjában remek kerékcseréi okán a Red Bull van ezúttal is, egyes vélekedések szerint az FIA a Mercedes nyomására változtat. Toto Wolff, a német istálló csapatfőnöke ugyanakkor azt mondja, nem erről van szó – habár az való igaz, hogy volt egyeztetés köztük és a szövetség között egy automatizált rendszerrel kapcsolatban, amit használni szerettek volna.
„Az FIA-nál érdeklődtünk egy biztonsági mechanizmusról, ami egy olyan rendszerrel kapcsolatos, amit mi használunk, és hogy ezt optimalizálhatnánk-e” – mondta a szakember. „Ez 3-4 hete történt. És egy technológiai kérdés volt.”
„Hogy ez kiváltott-e valami mást? Talán. Nem tudom. De mi ezt a kérdést tettük fel.”