Ahogyan arról már lapunk is beszámolt, a Forma-1-ben olcsóbb és egyszerűbb motorokat szeretnének 2026-tól, a cél pedig az, hogy az új motorformulával új gyártókat is a királykategóriába csábítsanak.
Az új szabályokkal kapcsolatos értekezéseken így a jelenlegi gyártók mellett a sportba esetlegesen csatlakozó gyártók, így a Porsche és az Audi képviselői is részt vettek. Úgy tudni, a Volkswagen Csoport feltétele, hogy a jövőben megszabaduljanak a hőenergia-visszanyerő rendszertől [MGU-H].
Az Auto Motor und Sport című német szaklap jelentése szerint az Olasz Nagydíjon lebonyolított tárgyalásokon komoly áttörést értek el, és például a Mercedes is beleegyezett abba, hogy kompromisszumokat köt annak érdekében, hogy új gyártók érkezhessenek meg a Forma-1-be.
A legfrissebb hírek szerint olyannyira jó irányba haladnak az egyeztetések, hogy a hétvégi Török Nagydíjra végleges megállapodás születhet. Úgy tudni, a Ferrari, a Mercedes, a Renault és a Red Bull készen áll a kompromisszumokra annak érdekében, hogy a Porsche és az Audi 2026-tól csatlakozhasson a Forma-1-hez.
Az FIA, a Forma-1 és a Volkswagen Csoport számára viszont egyértelmű az üzenetük: csak akkor adják fel tapasztalatból származó előnyüket, ha az Audi és a Porsche hosszú távra, tehát legalább 5 évre elkötelezi magát a száguldó cirkusz mellett.
Az erőforrást tekintve egyébként maradnának a V6-os turbós megoldásnál, ám számos sztenderdizált alkatrész lenne, illetve több területen erősen korlátoznák a fejlesztéseket. A motorok egységárának jóval 1 millió dollár alatt kell lenniük – a jelenlegi erőforrások mintegy 2 millió dollárba kerülnek.
Fontos szempont természetesen az is, hogy a Forma-1 jövőben szeretne karbonsemlegessé válni, így a fenntartható üzemanyagok használata is előtérbe kerül. Miközben az eddig használt MGU-H szuperhatékonnyá tette a jelenlegi aggregátokat, szükségtelenül bonyolította is őket, így az E5-ösről az E10-es üzemanyagra való átállás is komoly feladatnak ígérkezik. Úgy hírlik, a Honda mintegy 50 millió dollárt költött arra, hogy korszerűsítse erőforrásait 2022-re.
Ha tehát a motorkoncepció a jövőben is ugyanaz maradna, a karbonsemlegesség útján minden egyes lépés rendkívül komoly költségekkel járna.
Jean Todt, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elnöke nemrég olyan javaslattal állt elő, hogy a Forma-1-ben már 2023-ban vezessék be az E50-es üzemanyagot, tehát 50 százalékban már bioüzemanyagot használnának.
Mivel a 2026-os motorformulával, illetve a karbonsemleges üzemanyaggal teljesítményveszteségre lehet számítani, a hajtás elektromos része korszerűsítésre kerül majd. A kinetikus energia-visszanyerő rendszernek [MGU-K] 120 kilowatt helyett 166 kilowattot kell leadnia, ez 163 lóerő helyett mintegy 476 lóerőnek felel meg. Ez a változtatás pedig az autókon is komoly változtatásokat igényel, hiszen nagyobb lesz az akkumulátor, és maga az egység is.
Ez pedig természetesen a versenyautók menetdinamikáját is megváltoztatja. Felmerült ezért annak lehetősége is, hogy aktív aerodinamikai megoldásokat vezetnének be a Forma-1-ben – például a szárnyak esetében. De Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke szerint az aktív felfüggesztések használatát is meg kellene fontolni.
Emellett viszont a költségeket érintő kérdésekben is meg kell állapodni – például abban, hogy milyen költségplafon vonatkozzon a motorgyártókra. Az újonnan érkező gyártók, így a Porsce és az Audi minél magasabb összeghatárt szeretne, míg például a Mercedes minél alacsonyabbat.
Úgy tűnik azonban, lassan sikerül minden kérdésben megállapodni, így hamarosan döntés születhet arról, hogyan is néz majd ki az új motorformula a Forma-1-ben – és jó eséllyel 2026-tól már az Audi és a Porsche is részt vesz a világbajnoki sorozat küzdelmeiben.