Az idei évre 145 millió dollárban, azaz mai árfolyamon közel 53,5 milliárd forintban határozták meg a Forma-1-es csapatok éves költségvetését, a mezőny tagjainak dolgát azonban rendkívüli módon megnehezíti a világban tapasztalható infláció. A közüzemi számlák, illetve a szállítási költségek brutális emelkedése már-már megoldhatatlan feladat elé állítja a csapatokat, Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke pedig néhány napja arról beszélt, ha nem születik megoldás, azt is elképzelhetőnek tartja, hogy néhány istálló nem tud majd rajthoz állni az idei bajnokság utolsó versenyein.
A száguldó cirkusz csapatai korábban már egyeztettek a költségplafon esetleges emeléséről, és miközben a Ferrari, a Red Bull, a McLaren és a Mercedes támogatta is a javaslatot, a kisebb istállók, köztük az Alfa Romeo és az Alpine ellene voksoltak. Andreas Seidl, a McLaren csapatfőnöke ugyanakkor biztos benne, a mostani, 145 millió dolláros limittel egész egyszerűen „lehetetlen” lesz befejezni a bajnokságot.
„Számunkra világos, hogy a sport szempontjából abszolút szükséges a költségplafon. Nem titok, hogy nagyon erősen lobbiztunk a költségvetési plafon bevezetése mellett, és törekedtünk azon összeg meghatározására is, amivel most dolgozunk” – mondta a szakember.
„Ugyanakkor viszont szerintem fontos, hogy amennyiben olyan rendkívüli körülmények merülnek fel, mint az idei – ha csak a közüzemi számlák, illetve a szállítási költségek hihetetlen növekedését nézzük –, akkor muszáj, hogy diskurzus legyen a csapatok és az FIA között egy fair megoldás megtalálása érdekében.”
A McLaren-főnök azt mondja, mivel az év ezen pontján a csapatok rengeteg kiadást vállaltak magukra, lényegében kifogytak a pénzmegtakarítási lehetőségekből.
„A szezon közepén járunk most, mindenki úgy készült fel az idényre, hogy valahogy a költségvetési plafon szerint dolgozzon, és ezekkel a kivételes körülményekkel, ezekkel az áremelkedésekkel lehetetlen lesz a költségvetési sapka alatt maradni. Ezért is gondolom azt, hogy jó volna megoldásokról egyeztetni a csapatok között. És ez a magunk részéről azt jelenti, hogy emelni kellene a költségplafont a jelentősen megemelkedett költségekkel összhangban.”
Seidl elárulta, a rendkívüli infláció miatt a Forma-1-es csapatok plusz kiadásai „néhány millió” dollárra is rúghatnak, „mivel ezt az emelkedést látjuk például a szállítási költségek tekintetében is.”
ÉRTHETŐ A KISEBB CSAPATOK ELLENÁLLÁSA
A német szakember tisztában van azzal, azok a csapatok, melyek jelenleg a költségplafon alatt dolgoznak, ellenezni fogják a könnyítést.
„Mindig más érdekek találkoznak, ami teljesen normális. Vannak csapatok, melyek sportszakmailag erős helyzetben vannak jelenleg. Azok, akik nem a költségvetési plafon szintje alapján dolgoznak, nem küzdenek ilyen problémákkal. Nyilván nem akarják feladni ezt az előnyt, hiszen előnyként tekintenek rá. Ezért vannak eltérő pozíciók, ami normális a Forma-1-ben, ez is része a játéknak. Minden csapat opportunista. Ezért is fontos, hogy legyen egy erőskezű FIA a Forma-1-ben az ilyen témákban, hogy a megfelelő irányba terelje a dolgokat az egész paddock és a sport érdekében.”
Arra a kérdésre, hogy születhet-e megoldás, Seidl nevetve így felelt: „Ez a Forma-1-es paddock, szóval nagyon valószínűtlen! De remélem! Szerintem az elmúlt években bizonyítottuk, hogy ha van valami, aminek egyszerűen értelme van, a legtöbbször sikerült közös nevezőre jutni a Forma-1 vagy az FIA irányítása mellett. Szóval remélem, hogy az FIA kezelni fogja ezt a témát, és megoldásra jutunk.”
ÖRÜLNEK, HOGY EGGYEL KEVESEBB VERSENY LESZ IDÉN
Az idei világbajnokságot 23 futamosra tervezték, ám még márciusban döntés született az Orosz Nagydíj törléséről. A Forma-1 vezetősége pedig nemrég megerősítette, a szocsi versenyt nem fogják pótolni egy másik futammal, így idén 22 fordulóból áll majd az idény. Ennek vannak előnyei és hátrányai is, hiszen a csapatoknak nyilván nem kell szállítási költségekkel számolniuk, másfelől viszont kevesebb bevételre is számíthatnak.
Mivel kevesebb verseny lesz, a költségvetési plafon összege is csökken – mondja Seidl: „Azzal, hogy elveszítettünk egy futamot, a plafon 1,2 millió dollárral lejjebb megy. Ugyanakkor viszont spórolunk is azzal, hogy nem fogunk ott versenyezni. Szóval nem mondanám azt, hogy ez jelenti a legfőbb vitatémát jelenleg.”
A McLaren csapatfőnöke támogatja az F1 döntését azzal kapcsolatbaN, hogy Oroszország helyett nem rendeznek valahol máshol futamot.
„Elméletileg elkötelezettek vagyunk a 23 verseny mellett, és a csapaton belül mindent annak megfelelően alakítottunk ki, hogy meg is csináljuk. De természetesen az, hogy nem lesz verseny azon a bizonyos hétvégén, és eggyel kevesebb futamunk lesz, határozottan olyasvalami, amit csapaton belül mindenki örömmel fogadott, tekintettel a szakembereinkre nehezedő teherre.”
„Ezt a döntést az F1-nek kellett meghozni, el kellett dönteni, hogy van-e értelme egy másik versenynek, miután nagyon helyesen döntés született arról, hogy nem megyünk Oroszországba. Alaposan kielemezték a dolgot, és végül konklúzióra jutottak, ami egy megfelelő kompromisszum, ha a financiális, illetve a logisztikai szempontokat nézzük. Szóval elégedettek vagyunk ezzel.”
A tervek szerint a 2023-as szezonban már csak 135 millió dolláros költségplafon alatt dolgozhatnak a csapatok, Seidl szerint azonban ki kell találni, hogy miképp alkalmazkodjanak az inflációhoz a jövőben.
„Az egyik fontos dolog, amit meg kell vizsgálni jelenleg, hogy mi a megfelelő mechanizmus a költségplafon finomítására az infláció alapján. Van egy két évvel ezelőtt meghatározott mechanizmus, ami ’24-től lenne érvényben. Ez jelenleg felülvizsgálat alatt van, hiszen meg kell nézni, hogy ez-e a megfelelő mechanizmus, vagy tudunk-e javítani rajta, hogy jobban reagáljunk mindarra, ami a világban történik.”