Már pár hónapja forró téma a Forma-1-es csapatok között a 2022-es költséglimit tarthatatlansága. Idén 140 millió dollárból kell gazdálkodniuk a csapatoknak, ám a télen nagy precizitással kikalkulált kiadási listát a tavasz kezdetével kénytelenek voltak átírni, hiszen az ukrajnai háború világszinten megnövelte a fosszilis energiahordozók árát, aminek komoly hatása van az ezerfős vállalatokat működtető és a világot közbeutazó F1-es csapatok működésére.
„Hiába terveztünk úgy a költségvetésünket a szezon kezdetén, hogy a limiten belül maradjunk, ez a sok váratlan extrakiadás miatt olyan helyzetbe kerültünk, hogy már biztosan nem fogjuk tudni tartani magunkat ehhez” – ismerte el Bakuban Seidl, a McLaren csapatfőnöke. „Vannak bizonyos fix kiadások, például különféle erőforrások és a személyzet fizetése képében, amelyeken nem változtathatunk. Emellett viszont jelentősen megnőttek a költségek a szállítmányozás és a közművek terén, így mi is hasonló helyzetbe kerültünk, mint más csapatok: nem fogunk tudni a költséglimiten belül maradni.”
A McLaren mellett a másik három nagycsapat, a Ferrari, a Mercedes és a Red Bull vezetői is jelezték már, hogy hasonló problémákkal szembesülnek majd, ha az FIA nem lép közbe a költséglimit kiigazításával, figyelembe véve a megváltozott gazdasági helyzetet. Nem könnyű viszont ebben egyezségre jutni, hiszen a kevesebbet költő istállók, akik így is beleférnének a limitbe, nem szeretnék megadni ezt az engedményt a nagyoknak.
„Továbbra is bízom benne, hogy a többi csapattal, az FIA-val és az F1-gyel jelenleg is zajló egyeztetések eredményre vezetnek, és megtaláljuk a sport számára legjobb megoldást. Persze minden csapat a saját előnyei mellett kardoskodik, ami nem szokatlan egy ilyen versenyhelyzetben, de remélem, hogy az FIA erős vezetésének segítségével mindenki számára működő megoldást találunk” – mondta Seidl, aki tisztázta, maga a költségkorlátozás intézménye szerinte nélkülözhetetlen az F1 számára.
„Örülök, hogy létezik a költséglimit, a sportnak is régóta szüksége volt rá, de nekünk is csapatként, hiszen ezáltal pénzügyileg fenntartható módon lehetünk részei a Forma-1-nek, versenyképesen. A költségek emelkedése most jelentősen bekorlátozza az autó fejlesztését is, de ez mindenkit hasonló kihívások elé állít.”
Tovább nehezíti a csapatok kalkulációit, hogy nem tudhatják, milyen szankcióra számítsanak a költségszabály megszegése nyomán. A vétség mértékét két kategóriába sorolják a szabályok, a 140 millió dollár 5%-on aluli túllépése enyhe, az ezen felüli túllépése súlyos vétségnek számít, a lehetséges büntetések között pedig pénzbírságtól a szabadedzésektől való eltiltáson át a bajnokságból való kizárásig több opció is szerepel.