Az elmúlt évek során számos esetben fordult elő, hogy egy-egy pilóta hibázott a kvalifikáció során, az incidens miatt meglengetett sárga, vagy éppen piros zászlók miatt pedig többen nem tudták befejezni mért köreiket.
Tavaly, a Monacói Nagydíjon történt ilyesmi: akkor Sergio Perez csapódott a korlátnak az időmérő utolsó szakaszában [Q3], a baleset miatt pedig többen – köztük a csapattárs, Max Verstappen – sem tudta teljesíteni gyorskörét. Hónapokkal az eset után aztán felmerült, a mexikói versenyző szándékosan okozhatott balesetet, bár ezt ő tagadta, és mivel nem érkezett panasz a riválisok részérő, hivatalos vizsgálat sem indult.
Carlos Sainz az ügy kapcsán még a tavalyi szezon végén arról beszélt, az F1-ben többször fordul elő hasonló szándékosság, mint gondolnánk, ezért mindenképpen tenni kellene valamit annak érdekében, hogy elvegyék a sportszerűtlen versenyzők kedvét ettől.
A témával kapcsolatban természetesen a Forma-1-es csapatok is folytattak már egyeztetéseket – egyes vélekedések szerint megfelelő megoldás lenne, ha a piros zászlós megszakítást okozó versenyzőket megbüntetnék – például azzal, hogy törlik köridejeiket. Ez a szabály egyébként más sorozatokban – például az IndyCarban – érvényben van.
A McLaren vezérigazgatója, Zak Brown szerint „egyszerű megoldás” lenne átvenni ezt a regulát, amit megfelelően alkalmazni is tudnának az F1-ben.
„Szerintem úgy kellene tekinteni a piros zászlókra, vagy sárga zászlókra, hogy lényegében feltartasz egy versenyzőt a gyorskörében” – mondta Brown a RacingNews365.com című internetes portál cikke szerint. „Így csinálják a motorsport más szakágaiban is: egyszerűen elveszik a leggyorsabb körödet az adott edzésen. Eleve minden versenyző egy gyorskörös etapokat fut, ezzel tehát büntetni lehetne a versenyzőt, akár szándékos volt, akár nem.”
„Hiszen elcseszted valaki másnak a körét. Szerintem ez egy egyszerű megoldás, és megfelelően lehetne is alkalmazni.”
Az Alpine vezérigazgatója, Laurent Rossi arról is beszélt, az egyeztetések során felmerült, hogy bevezetnek egy olyan szabályt, mellyel extra időt biztosítanak a versenyzőknek, hogy egy piros zászlós megszakítás után teljesíteni tudják gyorsköreiket.
„Amit én személy szerint mondani tudok, hogy ezek a versenyzők eleve megbüntetik magukat. Szóval el tudnám képzelni inkább azt, hogy extra 1-2 körrel meghosszabbítjuk az adott edzést, hogy lehetővé tegyük a versenyzők számára, hogy teljesítsék gyorsköreiket. A problémát okozó versenyző pedig nem folytathatná.”
„Alaposan át kell ezt tekintenünk, de nem szabad túl gyorsan elítélnünk egy versenyzőt vagy csapatot.”
Mike Krack, az Aston Martin csapatfőnöke rámutatott, nehéz lenne úgy megbüntetni egy versenyzőt az ilyen esetekben, hogy megbizonyosodnának arról, valóban szándékosan okozott galibát.
„Nem igazán van fekete vagy fehér véleményem a témával kapcsolatban” – magyarázta. „Szerintem egyesével kell megvizsgálni az ilyen eseteket. Esetleg vetni egy pillantást az elmúlt 10 év ilyen helyzeteire – hiszen elég gyorsan el lehet ítélni valakit.”