Az elmúlt években jelenetős mértékben nőtt az F1-es versenygépek súlya: lenyűgöző belegondolni, hogy miközben a 2000-es évek elején körülbelül 605 kg-ot nyomtak az autók, tavaly 798 kg-ban minimalizálták a súlyhatárt a száguldó cirkuszban. Az újonnan bevezetett technikai szabályok, illetve a szigorúbb terheléses tesztek miatt ráadásul csak kevés istálló tudott ezen súlyhatár közelébe kerülni, a többség túlsúlyos autóval vágott neki a világbajnoki szezonnak.
Matt Harman, az Alpine technikai igazgatója elismerte, „nevetséges” mértékben nőtt az autók súlya a Forma-1-ben, majd rámutatott arra is, komoly biztonsági szempontokat is figyelembe kellett venni a megnövekedett tömeg miatt.
„Az ütközési terhelés 30%-kal nőtt 2022-ben” – mondta a szakember a RacingNews365.com című internetes portálnak nyilatkozva. „Komoly mérnöki kihívás volt teljesíteni a teszteket, és talán ez volt az egyik leginkább aggasztó aspektusa az autó homologizációjának. Hiszen időbe telik a gyártás, ha pedig valamit elszúrunk, nagyon oda kell figyelnünk.”
„Számunkra ez igazán aggasztó volt, de nagyon keményen dolgoztunk az autónk súlyán a szezon során. Egy ponton viszont leálltunk, mert nem volt hatékony levenni az autóról. A következő évi autóra kellett koncentrálni, és nagyon gondosan kellett ezt csinálnunk. Viszont nagyon büszke vagyok arra, amit a csapat elvégzett.”
„Jelentős mértékben csökkentettük a 2023-as autó súlyát, és ennek egy része az autó határainak megértéséhez kapcsolódik – tehát a terhelések, vagy a felfüggesztés megértéséhez. Egy részét meg tudtuk valósítani pusztán az okos tervezés, és a különféle rendszerek segítségével, amikkel felvérteztük az autót, hogy csökkentsük annak súlyát.”
„Teljesen biztos vagyok abban, hogy a következő szezonban már nem lesz olyan autó a rajtrácson, mely jelentős mértékben a súlyhatár felett lesz. Bízom abban, hogy a mi autónk jelentős mértékben alatta lesz, és így még ballasztokat is tudunk mozgatni benne.”
Mivel a csapatoknak meghatározott költségvetésből kell dolgozniuk egy idény során, az Alpine-nak is komoly kihívást jelentett 2022-ben az, hogy megfelelő egyensúlyt találjon a súlytöbblet lefaragása, illetve a fejlesztések között.
„A túlsúlyunk majdnem felét az első három-négy versenyen faragtuk le, és aztán le is álltunk. Ezután ugyanis jobban tettük, ha a padlólemezben, a szárnyakban és a karosszériában rejlő teljesítményre költöttük a pénzünket, hiszen végsősoron a súly kilónként 32 ezredmásodpercet jelent.”
„És eljutsz arra a pontra, amikor elég sokba kerül egy kilót lefaragni az autóból – és jobban jársz, ha inkább a következő aerodinamikai fejlesztésre fókuszálsz.”