A száguldó cirkuszban szeretnék lecsökkenteni a versenyhelyszínekre szállítandó gumiabroncsok mennyiségét, így 2023-ban két versenyhelyszínen is módosítanak a kvalifikáció formátumán. Egész egyszerűen arról lesz szó, hogy a szóban forgó hétvégéken 13-ról 11-re csökkentik a versenyző számára elérhető gumigarnitúrák számát, és változtatnak az időmérő lebonyolításán is.
A jelenleg érvényben lévő formátum szerint a versenyzők csapataikkal közösen teljesen szabadon dönthetnek arról, hogy milyen abroncsokkal gurulnak pályára a kvalifikáció három szegmensében, a fent említett két versenyhelyszínen viszont nem ők fogják megválasztani a keverékeket. A versenyzők a Q1-ben a kemény, a Q2-ben a közepes, míg a Q3-ban a lágy abroncsokkal dolgozhatnak csak. Amennyiben esős körülmények között tartják az időmérőt, úgy természetesen szabad lesz a gumiválasztás.
A kísérleti jelleggel bevezetésre kerülő formátum szerint a versenyzők három garnitúra kemény, négy garnitúra közepes és négy garnitúra lágy abroncsot kapnak a teljes versenyhétvégére. Az alapvetés az, hogy az időmérőn hat, a hétvége többi részén pedig öt gumiszettel dolgozzanak a versenyzők.
Hivatalosan ugyan még nem erősítették ezt meg, a Motorsport.com című internetes portál azonban tudni véli, a május 18-21. között megrendezésre kerülő Emilia Romagna Nagydíjon próbálják majd ki először az új formátumot. A második ilyen versenyhétvége feltehetően a nyári szünet környékén lesz majd. Ha működik az újítás, akkor azt már 2024-ben állandósíthatják a Forma-1-ben.
A kezdeti elemzések szerint egyébként a versenyzők feltehetően egy-egy garnitúra lágy gumit használnak majd fel a második és a harmadik edzésen, így két szett ebből a vegyületből biztosan a rendelkezésükre áll majd az időmérő utolsó szakaszában [Q3]. Azok a csapatok, melyek nem jutnak be az utolsó szegmensbe, elméletileg két szett lágy gumit is használhatnak a versenyen pilótánként, ami bizonyos helyszíneken előnyt jelenthet majd.