Beismerés: A késői szabályváltozás fogott ki a McLarenen - F1VILÁG.HU

Beismerés: A késői szabályváltozás fogott ki a McLarenen

HIRDETÉS
A McLaren Forma-1-es csapatának technikai igazgatója, James Key felfedte, mi okozza a patinás istálló szezon eleji küszködését. A wokingiak azt remélik, hamarosan versenyképesebbé tudnak válni.
Oscar Piastri, McLaren MCL60

A McLaren tavaly az 5. helyen zárta a konstruktőrök versenyét, idén pedig szeretett volna közelebb kerülni a száguldó cirkusz élcsapataihoz. Az előszezoni teszteken viszont már látszott, a patinás csapat idei, MCL60-as kódjelű versenyautója talán nem lett olyan ütőképes, mint azt mindenki várta, ez pedig a múlt hétvégi szezonnyitón be is bizonyosodott.

A McLaren azon három csapat egyike volt, mely nem tudott pontot szerezni Bahreinben, James Key technikai igazgató pedig elárulta, valójában a meglehetősen későn meghozott idei technikai szabályok tehetnek erről.

Mint ismert, a Forma-1 csapatai a Nemzetközi Automobil Szövetséggel (FIA) együttműködve még tavaly nyáron döntöttek úgy, hogy a „delfinezés” jelenségének megszüntetése érdekében 2023-ra 15 mm-rel megemelik a padlóélek magasságát. A mezőny tagjai ekkor természetesen már gőzerővel dolgoztak idei versenyautóikon, a McLarennél pedig a szélcsatornás eredmények alapján arra jutottak, hogy nehéz lesz visszanyerniük a változtatás által elveszített teljesítményt az akkori csomaggal. A csapat ezért szeptemberben úgy döntött, hogy más utat választ, mely álláspontja szerint több potenciált rejt magában.

A döntés túl későn született meg ahhoz, hogy az új csomag elkészüljön a bahreini szezonnyitóra – ezért számít a McLaren arra, hogy Bakuban, ahol beveti első komolyabb fejlesztési csomagját, nagyot léphet előre.

„Akkor történt ez az egész, amikor megtettük ezt a 15 mm-es lépést” – magyarázta a technikai igazgató. „Mindannyian megállapodtunk abban, hogy a delfinezés miatt változtatunk – ami nagyon érzékes téma volt tavaly, és komoly problémát is okozott. Az évad előrehaladtával egyre inkább javult minden csapat helyzete.”

„Nagyon kis változtatásnak tűnik ez, de ezek a padlólemezek óriásiak, és hihetetlenül érzékenyek. Elég csak megnézi, mennyi leszorítóerőt generálnak. Amikor tehát felkerült az autónkra az új szabályok szerint elkészült változtat, a teljesítményvesztés nagyobb volt, mint vártuk. Úgy tűnik, hogy másképp érintette a dolog a különböző csapatokat. És úgy tűnik, bizonyos mértékig összefüggésben van azzal, hogy milyen padlóél-geometriát alkalmazott egy csapat akkoriban.”

Key kifejtette, a változtatást a tavalyi, MCL36-os kódjelű versenyautóval választott aerodinamikai irányvonal miatt szenvedték meg jobban.

„Ha megnézzük a tavalyi évet, kezdetben két irányvonal létezett: az egyik, amiben mi voltunk, és a másik, amiben feltehetően a csapatok többsége. Amikor pedig megléptük ezt a 15 mm-t, az hatalmas ütés volt számunkra. És aztán próbáltuk visszanyerni a dolgot az akkori tudásunk alapján – ez szeptember tájékán volt. Ekkor jutottunk arra, hogy ez nem működik, és valójában teljesen más irányt választottunk ezen geometriákat illetően. Ez nagy változás volt, hiszen nagyon komoly és komplex projektekről beszélünk.”

„Szóval úgy gondolom, a szabályváltoztatás időzítése, és maga a tény, hogy különösen nagy csapás volt számunkra, azt jelentette, hogy elég későn kellett irányt váltanunk.”

Hirdetés

James Key beszélt arról is, nem akarták elsietni az új csomagot, mert szerették volna tökéletesen kifejleszteni és megérteni azt.

„Nem úgy volt, hogy tébláboltunk, és azon gondolkodtunk, hogy mitévők legyünk. Jött az a felismerés, hogy az új szabályokkal nem fogjuk visszanyerni azt, amivel tavaly már tisztában voltunk. Ez pedig egy teljesen új megközelítéshez vezetett az autó ezen területén. Eltart egy ideig, amíg kifejlesztjük ezeket a dolgokat. Megpróbáltunk elkészülni vele az első versenyre, de nem volt kellőképp kiforrott. Egy kicsit jobban teljesített volna. De ezen padlólemezekkel meg kell őrizni a stabilitást, a megfelelő korrelációt, és minden mást, hogy garantálni tudjuk a működőképességét. Szóval egy kicsit kockázatos lett volna az első versenyen bevetni.”

Görgess tovább, a reklám után folytatjuk!

A legfrissebbek

Beismerés: A késői szabályváltozás fogott ki a McLarenen
Wolff: Idő kérdése, és Bottas aláír a Mercedesszel
Leclerc utolsó köre „rémálommal” ért fel, de nem elégszik meg a dobogóval Vegasban
Ezzel magyarázza Perez idei hatodik Q1-es kiesését
Norris: Már az első hat verseny után elbuktuk a bajnoki címet

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!