Bahreinben a francia csapat rutinos pilótája, Esteban Ocon járt így, míg a múlt hétvégi, szaúdi versenyen Fernando Alonsót büntették meg. Mindkét versenyző úgy parkolt le rajtkockájába, hogy egyik oldalon túlságosan kilógott versenyautójával. A büntetést az alapján szabták ki a versenybírók, hogy 2022 óta a Nemzetközi Sportkódexben szerepel egy olyan cikkely, miszerint „az autóknak a rajtjelzés időpontjában álló helyzetben kell tartózkodniuk a kijelölt rajtkockáknál úgy, hogy az első abroncsok érintkezési felületének egyetlen része sem esik kívül a vonalakon (elöl és oldalt)”.
Noha a Nemzetközi Sportkódex előírásai az F1-re is vonatkoznak, a fenti passzus a Forma-1 idei Sportszabályzatába is belekerült, ezért is figyelnek oda jobban rá 2023-ban. A probléma viszont az, hogy a versenyzők a rajtrácsra való felálláskor alig-alig látják a kijelölt rajtkockákat, így jobbára csak találomra állnak fel a rajtrácsra. Alan Permane, az Alpine sportigazgatója szerint éppen ezért át kellene gondolni, hogy tényleg ezért akarják-e büntetgetni a pilótákat.
„Szerintem egy kicsit drákóinak tűnik ez az új szabályban arra vonatkozóan, hogy az autónak hol kell megállnia a rajtkockán” – mondta a szakember. „Senki nem szerez előnyt azzal, hogy 10 centivel kilóg az egyik vagy másik oldalon. Nem igazán értem, mi értelme ennek.”
„Ráadásul olyan szélesre festik ezeket a rajtkockákat, amilyenre akarják, úgy tűnik, erre nincs is szabály. Nem tudom, hogy felülvizsgálják-e ezt, de büntetést adni valakinek azért, mert átlépik ezeket a vonalat olyan autókkal, melyekből nem is látják azokat… Csak akkor látják, amikor megérkeznek, és ahogy közelednek feléjük, egyszerűen eltűnnek. Keménynek és szükségtelennek tűnik a büntetés.”
„Esteban egész héten erre koncentrált! Azt mondta, hogy megérkezett most a rajtrácsra, és fogalma sem volt, hol van. Azt mondja, nem lehet látni, egyáltalán nem tudni. Furcsa dolog ez.”
Permane szerint a témáról biztosan egyeztetnek majd az F1 tanácsadói bizottságának következő ülésén: „Biztosan fogunk, lesz egy találkozónk a héten, és fel fogjuk hozni.”
Egyesek egyébként megkérdőjelezték Ocon második bahreini büntetését, amit azért kapott, mert a csapat túl hamar kezdett el dolgozni autóján, amikor az első szankciót letöltötte a bokszban. Hasonlóért büntették meg Fernando Alonsót Dzsiddában, az ő büntetését azonban később visszavonták.
„A miénk korrekt büntetés volt, mivel 4 tizeddel gyorsabbak voltunk. Szóval semmiféle érvünk nincs” – magyarázta Permane.
A hírek szerint egyébként Niels Wittich, az F1 állandó versenyigazgatója jelezte a csapatoknak, hogy várhatóan bevezetnek majd egy kötelezően betartandó sztenderded a rajtkockák szélességére vonatkozóan.