Az új generációs versenyautók 2022-ben mutatkoztak be az F1-ben, a technikai szabályokat pedig úgy alakították ki, hogy a talajhatás újfent igencsak komoly szerepet játszik a versenypályán. A csapatok pedig számos kihívással szembesültek azóta, elég csak a tavaly oly sok fejtörést okozó „delfinezést” említeni.
Charles Leclerc, a Ferrari versenyzője a Motorsport.com című lap olasz kiadásának adott interjújában arról beszélt, ezek a szabályok még most is olyannyira kiforratlanok, hogy a csapatok továbbra is rengeteg új tudást szednek magukra.
„Az elmúlt 10-15 évben – egészen 2021-ig – az autók többé kevésbé ugyanúgy viselkedtek, miközben a tavalyi szezon óta nagyon eltérő filozófiával kell boldogulni, ami még jelenleg is feltérképezés alatt áll a csapatok részéről” – magyarázta a 25 esztendős versenyző.
„Rengeteg terület van még a fejlődésre, ezek a versenyautók sokkal érzékenyebbek mindenféle változtatásra, mint az elődjeik. Könnyű egy apró változtatással elrontani egy jó egyensúlyt, ezért is látunk gyakran megjósolhatatlan ingadozásokat.”
A versenyzők részéről főleg a súlyuk miatt éri sok kritika a jelenlegi Forma-1-es autókat, a 2026-ban érkező új technikai szabályok miatt pedig megvan a veszélye annak, hogy a versenygépek tömege tovább emelkedik – habár a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elnöke, Mohammed Ben Sulayem nemrég leszögezte, lépéseket fognak tenni annak érdekében, hogy ez ne így legyen. Leclerc azt mondja, ő sem szeretné, ha még nehezebbé válnának az F1-es gépek.
„Én 2018-ban érkeztem meg a Forma-1-be, az autók pedig már akkor is elég nehezek voltak. Soha nem volt lehetőségem vezetni 2008-as vagy 2009-es autót, de tavaly kipróbálhattam a Ferrari F2004-esét Abu Dhabiban, és bár 50 kg-nyi üzemanyaggal gurultak pályára, óriási volt a különbség a mostani autókhoz képest” – magyarázta a fiatal versenyző.
„Én sem szeretem a nehéz autókat, mert kevésbé agilisak, ez pedig a lassú kanyarokban jön ki igazán. Ugyanakkor viszont a közepesen gyors kanyarokban elképesztően viselkednek, a 12 vagy 13 évvel ezelőtti állapotokhoz képest elképzelhetetlenül nagy az aerodinamikai terhelés. Egyensúly kérdése az egész – de az biztos, hogy nem szeretném, ha még nehezebbé válnának a versenyautók.”