A Forma-1 versenyzőit komoly erőpróbának tették ki idén a Katari Nagydíjon, ahol a rendkívüli hőség bizony alaposan megterhelte a pilótákat. A versenyzők dolgát nehezítette, hogy a korábbi gumiproblémák miatt 18 körben határozták meg a maximális etaphosszokat, ez pedig azt jelentette, hogy a teljes versenytáv során padlóig kellett nyomniuk a gázt.
A verseny után számos pilóta rosszul lett futam közben: Esteban Ocon a sisakjába hányt, Lance Stroll többször is eszméletét veszítette futam közben, míg Logan Sargeant és Alex Albon hőguta és súlyos dehidratáltság miatt orvosi ápolásra szorult. A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) a történtek után elkezdett azon dolgozni, hogy a jövőben az ilyen helyzetben megkönnyítsék a pilóták dolgát, néhány korábbi F1-es versenyző — köztük Gerhard Berger és Christian Danner — ugyanakkor azt mondta, néhány pilóta jobban tenni, ha nemcsak szálkásítana, hanem hatékonyan dolgozna állóképességén. A Mercedes versenyzője, George Russell viszont visszavágott: azt mondja, a korábbi pilótáknak fogalmuk sincs arról, milyen megterhelő vezetni a mai F1-es autókat ilyen körülmények között.
„Kifejezetten tréningezek a hőségre: három réteg ruhával, és rengeteg időt töltök a szimulátorban a forró versenyek előtt, hogy alkalmazkodjak a hőséghez. Mi 20 másodperccel gyorsabban körözünk azoknál a srácoknál, akik ezeket a véleményeket mondják, minden aspektusból meg kell küzdenünk az 5G-vel, és természetesen gladiátoroknak kell lennünk” — magyarázta a Mercedes versenyzője. „De ami a hőséget illeti, csak annyit bírsz el, amennyit a tested kibír.”
„Ha megnézzük a katari futball-vb-t, a hőség miatt kétszer 3 perces ivószüneteket iktattak be. Nekik még ott van a 15 perces félidei szünet is, mi viszont 90 percig padlóig nyomjuk egy szupergyors, és komoly leszorítóerőt igénylő pályán, ahol a hőmérséklet és a páratartalom is óriási. Én egész könnyen összeszedtem magam utána, hiszen aki volt már szaunában korábban, az tudja, hogy egy ponton azt érzi az ember, hogy ki kell mennie, máskülönben elég. De ha eltölt kint 5-10 percet, lehűl, akkor már rendben is van. Viszont tudom, hogy voltak páran, akik hőgutával küszködtek, és egy hétig betegek voltak utána.”
„Mindenki azt mond, amit akar, de a versenyautókban az 1980-as és 1990-es években nem volt ennyi elektromos kütyü a pilótafülkében, amik felmelegítették volna azt. Nem volt szervórendszer, ami 50-60ºC-kal nyomta a hőséget. Hidraulikus vezetékek mennek mindenütt a pilótafülkében, amik 120ºC-osak. A pilótafülkében közel 60ºC volt a verseny során, és vastagabb aláöltözetünk van, mint nekik bármikor valaha. [Romain] Grosjean balesete óta a tűzálló ruházat lényegesen vastagabb. Mintha gyapjút viselnénk. Az emberek azt mondanak, amit akarnak, de a dolgok ma már másmilyenek, mint ahogy 40 éve is mások voltak.”