A sárga- és piros zászlós jelzés különösen problémás tud lenni az utcai versenypályán, az évek során pedig számos vitatott incidenst láthattunk már ennek kapcsán. A legemlékezetesebb kétségkívül Michael Schumacher 2006-os esete volt, aki leparkolta versenyautóját a Rascasse nevű kanyarban, megakadályozva ezzel azt, hogy Fernando Alonso javítson gyorskörén. Schumachert megbüntették a történtekért, a mezőny végére száműzték, a versenybírók szerint ugyanis szándékos manőverről volt szó.
De 2014-ben Nico Rosberg is úgy biztosította be a pole-ját, hogy előidézte a sárga zászlókat a Mirabeau-ban, így Lewis Hamilton nem tudott javítani, 2022-ben pedig Sergio Perez csapta oda autóját a Portierben, ami miatt csapattársa, Max Verstappen nem tudott javítani addigi legjobbján.
Az amerikai IndyCar-sorozatban régóta érvényben lévő szabály, hogy az a versenyző, aki sárga zászlós jelzést idéz elő az adott szegmensben, elveszíti legjobb köridejét — aki miatt pedig a piros zászlókat is meg kell lengetni, két legjobb körétől is búcsúzhat.
A Ferrari versenyzője, Carlos Sainz szerint mindenképpen érdemes lenne elgondolkodni ezen szabály F1-es bevezetésén.
„Voltak nagyon egyértelmű esetek az utcai pályákon, amikor is mi, versenyzők kiszúrtuk, hogy egyesek szándékosan piros zászlókat idéztek elő” — mondta a Ferrari spanyolja. „Az FIA talán nem volt annyira meggyőződve arról, hogy szándékos volt, mert versenyzőként mi tudjuk, hogy mi szándékos, és mi nem. Szóval érdekes lesz látni, mi lesz a hozzáállásuk ezen a hétvégén.”
„Ez mindig téma Monacóban. Csak a show érdekében, illetve a fair play és a tisztességes versenyzés reményében remélem, hogy mindannyian kimegyünk majd a Q1-ben és a Q3-ban, és mindent beleadunk, anélkül, hogy szükségtelen kockázatot vállalnánk.”
A Forma-1-es versenyzők érdekvédelmi szervezetének [GPDA] igazgatójaként tevékenykedő George Russell, valamint Esteban Ocon is hasonló véleményen van.
„Ha nem tévedek, ezt vizsgálja is az FIA” — mondta Ocon csütörtökön. „Azt hiszem, a közelmúltban már megvitattuk ezt néhány versenyzői értekezleten, hogy azokat a helyzeteket, melyekben egy versenyző piros zászlót okoz, monitorozni fogják.”
„Szerintem ennek van értelme, mert láthattuk korábban, hogy egyes versenyzők problémákat okoztak, így mások nem tudták teljesíteni a köreiket. Szóval szerintem ezt az FIA-nak figyelnie kellene.”
Russell hozzátette: „Igen, egyetértek Estebannal. Nyilvánvalóan folyamatosan törlik a köridőket a pályahatárok be nem tartása miatt az időmérőkön. Szerintem, ha az ember sárga vagy piros zászlót okoz, akkor a legjobb köridejét el kellene venni.”
A Red Bull versenyzője, Max Verstappen „jó ötletnek” tartja ezt, míg csapattársa, a korábban már piros zászlót előidéző Perez azt mondta: „Igen, határozottan. Szerintem így kellene lennie. Törekedtünk már erre az elmúlt néhány évben, de nem igazán történt meg.”
Könnyen lehet, hogy az ügyben a pénteki versenyzői értekezlet után születik majd döntés Monacóban.
Nyitókép: Tóth Zsombor