Sainz a 3. helyről vágott neki a monte-carlói versenynek, az 1-es kanyarban pedig Oscar Piastri mellé próbált bebújni, eközben azonban bal első kerekével hozzáért az ausztrál autójához, ami miatt defektet kapott.
Pár pillanattal később azonban meglengették a piros zászlókat Sergio Perez, Kevin Magnussen és Nico Hülkenberg balesete miatt, az új rajtnál pedig Sainz visszakapta eredeti, 3. rajtpozícióját. A Forma-1 sportszabályzata ugyanis a versenyek újraindításával kapcsolatban úgy fogalmaz, a sorrendet azon pont alapján határozzák meg, ahol „lehetséges minden autó pozícióját meghatározni”.
Miközben a legtöbb versenyautó már befejezte az első szektort a piros zászlók meglengetésekor, a baleset miatt nagyon lelassító, és a mezőny végén haladó Zhou Guanyu nem — az FIA ezért a második biztonsági autós vonal alapján határozta meg a rajtsorrendet.
MIndez pedig azt jelentette, hogy Sainz a defektje és bukótérbe való leparkolása ellenére visszakapta a 3. rajthelyet, a versenyt pedig később ebben a pozícióban is fejezte be. Norris végül a spanyol mögött, a 4. pozícióban futott be.
„Nem gondolom, hogy ez volt a legigazságosabb dolog, de biztos vagyok benne, hogy voltak pillanatok a múltban, amikor talán én profitáltam ilyenből, és meg tudták javítani az autót egy kicsit, vagy ilyesmi” — mondta a brit versenyző. „De ha az ember csak úgy belegondol, frusztráló és unfair, mert hibázik valaki, és van bizonyos számú autó — bárhogy is szól a szabály —, amely nem haladt át a vonalon a piros zászló előtt, bla-bla-bla, gyakorlatilag semmissé teszik a hibát, és adnak egy ingyen kerékcserét. Ez nem fair.”
Norris nincs egyedül a véleményével, hasonlóan látja ugyanis a dolgot George Russell, aki a verseny után azt mondta: „Ez nincs rendjén. Nem tudom, pontosan mi is a szabály. De igen, egy kicsit furcsa.”
A McLaren csapatfőnöke, Andrea Stella azt mondja, a szabályokat megfelelően alkalmazták Monacóban, Sainznak azonban óriási mázlija volt.
„Ami az újraindítás sorrendjét illeti, szerintem az FIA a lehető legjobb dolgot csinálta” — mondta a szakember. „Ráadásul megállapodás, és precedens is volt már rá, hogy a második biztonsági autós vonalat használjuk, ha a szektoridők nem elérhetőek. Nem gondolom, hogy a miniszektorok alkalmazása jó megoldás lenne.”
„Nyilvánvalóan az, ami megmentette Carlost, hogy Zhou-nak nem volt még szektorideje, amikor megszakították a versenyt. Mázlista Carlos! Szerencséje volt, illetve elnézőek voltak a versenybírók is, mert az 1-es kanyarban történt baleset jelentős károkat okozott Oscar autóján — és ehhez még hozzájön a szombati, feltartással kapcsolatos vizsgálat. Ahogy mondtam, szerencséje volt Carlosnak, ez egy dobogót ért számára.”
„Örülünk neki, de különösen a szombati feltartás miatt bosszankodunk egy kicsit, hogy mi is a különbség a szombati és az imolai incidens között [amikor is Piastri büntetést kapott feltartás miatt].”
„Amint megtörtént a baleset a versenyen, 20 pontnyi leszorítóerőt veszítet az autó, ami Monacóban fél másodperc. De aztán a piros zászlónak hála dolgozni tudtunk a padlólemezen, mivel annak oldalsó éle sérült meg. Nem javítottuk meg teljesen, de javítgattunk rajta, és kicseréltük a sidepodot is, ami szintén megsérült. Szóval a deficit összességében 10 pontnyi leszorítóerő volt, ami pár tizedet jelent, talán 0,25 másodpercet.”
Nyitókép: Tóth Zsombor