Azt már jó ideje tudjuk, hogy 2026-ra gyökeresen átalakulnak a száguldó cirkusz technikai előírásai, a motorokra vonatkozó regulákat pedig már jó ideje véglegesítették, így az új erőforrásokon már gőzerővel dolgoznak is a gyártók és a csapatok. A versenyautókat érintő változtatásokról azonban csak most született végleges döntés, ráadásul a szabályok szerint a 2026-os versenygépeken még nem is dolgozhatnak a csapatok.
A Nemzetközi Automobil Szövetség a Kanadai Nagydíj előtt adott tájékoztatást arról, milyenek is lesznek kasztnikat érintő új technikai regulák, tehát egészen konkrétan arról, hogy milyenek lesznek a Forma-1-es versenyautók 2026-tól.
A Nemzetközi Automobil Szövetség a Forma-1 jelenlegi csapataival és motorgyártóival együttműködve alakította ki az új technikai szabályokat, a fő cél pedig az volt, hogy a 2026-os versenyautók fürgék legyenek, és szorosabb versenyzést tegyenek lehetővé. Ennek érdekében pedig 2026-tól könnyebb és kisebb autókat, előzést segítő motormódot és aktív aerodinamikai megoldásokat vezetnek be.
„Ezzel a szabályrendszerrel az FIA olyan új generációs autókat kívánt kifejleszteni, amelyek teljes mértékben összhangban vannak a Forma-1 DNS-ével – könnyű, rendkívül gyors és agilis autókat, amelyek továbbra is a technológiai élvonalat képviselik” — mondta az FIA együléses versenyautókkal foglalkozó részlegének vezetője, Nikolas Tombazis.
„A koncepciónk középpontjában egy újratervezett hajtáslánc áll, amely kiegyenlítettebb arányban oszlik meg a belső égésű és az elektromos hajtás között. A karosszéria terén sikerült 30 kg-mal csökkentenünk az autó méretét és súlyát, ami sokkal dinamikusabb autót eredményez. Ezenkívül két izgalmas új funkciót vezetünk be a versenyzés fokozása érdekében – aktív aerodinamika a nagyon alacsony légellenállás eléréséhez az egyenesekben és a „Kézi Felülbírálási Rendszer”, amely az akkumulátor teljesítményének azonnali növelését biztosítja, ha a versenyző elég közel van az előtte lévő autóhoz.”
„Könnyebb, erősebb és leginkább a vezetői képességekre fókuszáló autók – a 2026-os technikai szabályok célja a szorosabb verseny biztosítása a versenyzők között, a csapatok közötti verseny fokozása és a látványosság javítása. Emellett nagyobb elektromos komponenst választottunk a hajtáslánchoz, hatékonyabb autót összességében, és teljesen fenntartható üzemanyagokat, hogy a sportunk fenntarthatóbb jövője felé haladjunk.”
KISEBB ÉS KÖNNYEBB AUTÓK
Az új technikai szabályok bevezetését követően 768 kg-ban határozzák majd meg a versenyautók minimumsúlyát — ebből 722 kg az autót és a versenyzőt teszi ki, míg további 46 kg-ot az abroncsok.
Az autók nem csupán 30 kg-mal könnyebbek, hanem kisebbek is lesznek: a tengelytávot a jelenlegi 3600 mm-es maximumról 3400 mm-re csökkentik, míg szélességüket maximum 1900 mm-ben határozzák meg az eddigi 2000 mm helyett. A padlólemez szélességét 150 mm-rel csökkentik.
A leszorítóerőt az új szabályok révén 30 százalékkal, míg a légellenállást 55 százalékkal csökkentik majd. Az is eldőlt, hogy megtartják a 2022-ben bevezetett 18 colos kerekeket, habár az első abroncsok szélességét 25, míg a hátsókét 30 mm-rel lecsökkentik — ez azonban a becslések szerint minimális hatással lesz majd a tapadásra.
AKTÍV AERODINAMIKA
A 2026-os autók teljesen új aktív aerodinamikai rendszereket is kapnak. Az első és hátsó mozgatható szárnyakat magában foglaló rendszer az ún. ‘Z-mód’ használatával nagyobb kanyarodási sebességet eredményez. Az egyenes szakaszokon a versenyzők átválthatnak az X-mód-ra, egy alacsony légellenállású konfigurációra, amely a maximális végsebességet biztosítja.
Három elemből álló aktív hátsó szárnyat vezetnek be, miközben az alsó gerendaszárny eltávolításra kerül, és a véglapok egyszerűsödnek. Az első szárny a jelenlegihez képest 100 mm-rel keskenyebb lesz, és két elemből álló aktív modult kap.
Ellentétben a jelenlegi autókkal, az első keréktakaró idomok eltávolításra kerülnek, és a kerékburkolat egy része kötelező lesz az optimális légáramlási teljesítmény eléréséhez. Az első kerék légáramlásának szabályozó lemezei a szárnyak előtt helyezkednek el, hogy segítsék a kerék légáramlásának szabályozását.
MOTOROK
A jelenleg használt, világ legkorszerűbb hibrid motorjaira építve a 2026-os hajtáslánc még több teljesítményt nyújt, mint a jelenlegi egységek. Míg a belső égésű motor (ICE) teljesítménye 550-560 kW-ról 400 kW-ra csökken, az akkumulátor teljesítménye óriási mértékben, 120 kW-ról 350 kW-ra nő – ez közel 300%-os növekedést jelent az elektromos teljesítményben. Így a teljesítmény megmarad, miközben a fenntarthatóság tovább növekszik.
A hajtáslánc egyszerűsítése érdekében az MGU-H eltávolítása és az elektromos teljesítmény növelése révén a 2026-os hajtáslánc az eddigi legnagyobb közúti relevanciával bír a Forma-1 történetét tekintve. Ezenkívül 100%-ban fenntartható üzemanyaggal működnek majd az új erőforrások, ami előremutató platformot biztosít a jövőbeni innovációk számára.
A fékezés során visszanyerhető energia mennyisége megduplázódik, így a visszanyerhető energia összesen 8,5 MJ lesz körönként. A jobb előzési lehetőségek megteremtése érdekében bevezették a ‘Manual Override’, azaz a ‘Kézi Felülbírálási’ módot.
Míg az elöl haladó autó energiafelhasználása 290 km/h sebesség felett csökken, és 355 km/h-nál nullára redukálódik, az őt követő autó az új megoldásnak köszönhetően 350 kW teljesítményt kap 337 km/h-ig és +0,5 MJ extra energiát.
Az új szabályok célja új gyártók F1-be való bevonzása is,, és már most elköteleződést eredményeztek olyan meglévő beszállítóktól, mint a Ferrari, Mercedes és Alpine, és nagyban hozzájárultak a Honda visszatéréséhez, valamint az Audi és a Red Bull Ford Powertrains megérkezéséhez.
Összefoglalva tehát:
- A ‘Fürge autó’ koncepciója a 2026-os technikai szabályok középpontjában áll, melyek célja a jobb versenyképesség és a szorosabb versenyzés.
- A 2026-os autók 30 kg-mal könnyebbek lesznek a jelenlegi F1-es autóknál, javítva a hatékonyságot és a kezelhetőséget.
- Az újratervezett hajtáslánc a világ leghatékonyabb motorjaira épül, közel 300%-kal több akkumulátorteljesítménnyel és egyenlő arányban belső égésű és elektromos hajtással.
- Aktív aerodinamika az új hajtásláncok energiamenedzsment igényeinek megfelelően.
- Megnövelt előzési lehetőségek az új Kézi Felülbírálási Mód révén, amely több elektromos teljesítmény kiaknázását teszi lehetővé a követő autó számára.
- Rekordszámú, hat hajtáslánc-gyártó, a Ferrari, a Mercedes, az Alpine, a Honda, az Audi és a Red Bull Ford Powertrains elkötelezett az F1 mellett 2026-tól.
- A 2026-os autók 100%-ban fenntartható üzemanyaggal fognak működni.
- Javított biztonság erősebb szerkezetekkel és még szigorúbb tesztekkel.
A Forma-1 új technikai szabályait június 28-án hagyja majd jóvá az FIA Motorsport Világtanácsa (WMSC).