A száguldó cirkusz irányító testülete, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) csütörtökön tett bejelentést arról, miképp is változnak majd meg a Forma-1 technikai szabályai 2026-tól. A motorszabályokat már jó ideje ismerjük, az autókra vonatkozó módosításokról azonban csak most érkezett hivatalos tájékoztatás, a végleges szabályrendszert pedig június végén ratifikálja majd az FIA Motorsport Világtanácsa (WMSC).
Az új szabályozással az egyik fő cél, hogy „fürgébbé” tegyék az F1-es autókat, ennek érdekében pedig azok méreteit, valamint súlyát is csökkentik. A minimumsúlyt 768 kg-ban határozták meg, ami a jelenlegi versenyautókhoz képest 30 kg-os súlycsökkentést jelent.
„Ez csak 30 kiló, és bár jó irányba haladunk, de még mindig túl nehéz az autó” — fogalmazott az ezzel kapcsolatos kérdésre reagálva a Forma-1 legeredményesebb versenyzője, Lewis Hamilton.
„Én is csak most láttam, amit mindenki csütörtökön látott, szóval… még nincsenek hatalmas gondolataim róla. Beszéltem néhány pilótával, akik vezették a szimulátorban – én még nem –, de azt mondták, hogy elég lassú. Szóval majd meglátjuk, valóban jó irányba haladunk-e vagy sem. De azt hiszem, a fenntarthatóság szempontjából, különösen a hajtáslánc tekintetében ez egy nagyon merész lépés, és jó irányba haladunk. Csak biztosítanunk kell, hogy az autók hatékonyak, gyorsak, és természetes előrelépést jelentenek, valamint, hogy javul a versenyzés is.”
A Forma-1 kétszeres világbajnoka, Fernando Alonso Kanadában szkeptikusan fogalmazott a súlycsökkentés kapcsán: azt mondta, ő meglepődne azon, ha valóban megvalósulna a 30 kg-nyi mínusz, szerinte ugyanis inkább nehezebbek lesznek majd a versenygépek az új hajtáslánc miatt.
Lando Norris újságírói kérdésre Kanadában szintén arról beszélt, nem a 30 kg-os súlycsökkentés dönti majd el, hogy jó lesz-e versenyezni ezekkel az autókkal.
„Igen, ez bizonyosan elég különböző autó. Vannak érdekes területek és szempontok. Úgy gondolom, hogy néhány területen még egy kicsit tovább kell dolgozni” — mondta a McLaren versenyzője. „Ahogy Lewis is mondta, a súlycsökkentés jó dolog, de 30 kiló… nem a világ vége.”
„Úgy tűnik, hogy sokkal kevesebb lesz a leszorítóerő, különösen a nagy sebességű kanyarokban. Elég más lesz a helyzet és a jellemzők, mint most. Szóval, biztosan lesz egy drasztikus változás. A változás pedig mindig… nem mindig vagy nyitott rá. De igen, majd meglátjuk, mi történik most és az elkövetkező másfél évben, és hogy esetleg lesznek-e kisebb módosítások, vagy sem azzal kapcsolatban, ami zajlik.”