A Ferrari Forma-1-es csapatához tartozni sosem volt könnyű feladat. A világ legikonikusabb autógyártójánál csak a győzelem számít sikernek, minden más kiábrándító vereség. Ezt figyelembe véve rendkívüli feladatra szánta el magát Frederic Vasseur 2022 végén, amikor arra vállalkozott, hogy csapatvezetőként átveszi a vörös istálló feletti irányítást. Elsődleges feladatának azt tűzte ki célul, hogy az utóbbi másfél évtized sikertelenségéből fakadó frusztráltságot és elégedetlenséget egy pozitívabb irányba terelje a csapat minden egyes tagjában. Erről beszélt az F1-nek adott mélyinterjújában az 56 éves francia.
„Amikor valami nem megy, akkor szükség van erre a fajta frusztrációra, hiszen ez képes megadni a lökést a fejlődéshez. Irányítás alatt kell tartani. Volt négy rossz hétvégénk [Kanada, Spanyolország, Ausztria, Nagy-Britannia], ami miatt a csapat nem érezte jól magát, de volt egyfajta optimizmus azzal kapcsolatban, hogy megértsük a problémát és felzárkózzunk. A hozzáállás megfelelő” – szögezte le.
Vasseur azon is sokat dolgozik, hogy a Ferrarinál uralkodó szigorú politikai légkört egy lazább, kreatívabb környezetre cserélje, ahol a dolgozók nem félnek a kirúgástól, így könnyebben hozzáférnek a kreatív énjükhöz.
„Ha valamire büszke akarok lenni, az nem az eredmény. Az eredmény egy következmény. Arra vagyok büszke, hogy mindenki nagyobb kockázatot mer vállalni, és kissé kevésbé fél. Arra, hogy a mentalitáson próbálunk változtatni. Számomra sok múlik a mentalitáson. Ha nyerni akarunk, minden téren kockáztatni kell. Nem lehet óvatoskodni. Ez a versenyzői mentalitás, és valószínűleg ez a Red Bull DNS-e. Ezen a téren kell fejlődnünk.”
Minden egyes nap egy kicsit jobbá válni
Vasseur csapatvezetőként nagy feladatának tartja, hogy az istálló olaszos érzelmi hullámzásait némileg lecsillapítsa. Szerinte az ünneplésnek és a csalódottságnak is van helye, de fontosnak tartja, hogy egy-egy hétvége során egyik irányba se mozduljanak el túlzottan.
„Egy olasz csapat egyik jellemzője a latin vérmérséklet. Az én dolgom az, hogy ne hibáztassam őket, vagy próbáljak mindenáron motiválni. Néha az a dolgom, hogy pozitív és negatív helyzetben is nyugodt maradjak. A munkámhoz tartozik meggyőzni mindenkit arról, hogy egy futamgyőzelem után még nem vagyunk világbajnokok, ahogy egy rossz hétvégét követően sem lettünk vesztesek” – magyarázta a francia, aki egyébként a fejlődés terén is a kiegyensúlyozottságot és fokozatosságot részesíti előnyben.
„Minden egyes nap meg kell próbálnunk egy kicsit jobbá válni. Ez manapság még inkább igaz az F1-ben, ahol rendkívül aprók a csapatok közötti különbségek. A végeredmény szempontjából minden részletnek óriási szerepe van. Imolában négy autó végzett egy tizedmásodpercen belül. A tervezéstől kezdve a gyártáson át a pályán zajló folyamatokig bezárólag ezt mindenhol észben kell tartanunk, és hajszolnunk kell az utolsó tizedmásodpercet is.”
Vasseur Jean Todt után a második francia nemzetiségű csapatvezető a Ferrarinál. Todt keze alatt az istálló 1999 és 2008 között nyolc konstruktőri és hat egyéni világbajnoki címet ért el, a távozása óta azonban egyszer sem tudott nyerni.