Lapunk is beszámolt arról, hogy a Renault döntést hozott Forma-1-es jövőjéről: a francia gyártó leállítja 2026-os erőforrásának fejlesztését, és a 2025-ös idényt követően kivonul a sportágból. Mindez azt jelenti, hogy az Alpine F1-es csapata 2026-tól várhatóan a Mercedes erőforrásaival versenyez majd a Forma-1-ben.
A döntés után az Alpine motorfejlesztéssel foglalkozó leányvállalatának szociális és gazdasági bizottsága (CSE) közleményben reagált — azt írják, „árral szembeni döntést” hoztak, emiatt pedig az Alpine „lemarad saját sporttörténelméről”.
„Minden munkavállalói képviselő — akik az alkalmazottak és a többségi érintettek hangját képviselik — sajnálattal és felháborodással fogadja a döntést, miszerint 2026-ban leállítják az F1-es motorok gyártását” — áll a kiadott közleményben.
„Ezt a döntést a csoport hagyta jóvá, amely csökkenteni kívánja az F1-hez kapcsolódó pénzügyi kockázatokat, annak ellenére, hogy nem készült komoly tanulmány a döntés jövőbeni értékesítésekre és a márka presztízsére gyakorolt hatásáról.”
„A csoport elutasította az együttműködési megoldásokat, pedig ezek lehetővé tették volna több cél elérését is: az F1-es tevékenység fenntartását, a fejlesztési és üzemeltetési költségek csökkentését, az összes szakértelem megtartását, valamint annak lehetőségét, hogy a már nagyrészt kifejlesztett és ígéretes RE26-os motor részt vehessen a 2026-os szezonban.”
Bár a Renault közleményében jelezte, a munkavállalókra továbbra is igényt tartanak egyéb projektek révén, a CSE aggodalmát fejezte ki a személyzetet érintő javaslatokkal kapcsolatban, szerintük ugyanis az alacsony létszám hosszú távon meggátolná azt, hogy a jövőben motorszállítóként visszatérjenek az F1-be.
„A Viry-i telephely története azt mutatja, hogy gyakran hoztak ellentmondásos döntéseket, és megmutatja azt is, milyen fontos a magasan képzett szakemberek megtartása a jövőre nézve, hogy nyitva hagyják a lehetőséget az F1-be való visszatérésre, amikor a szabályozási és pénzügyi környezet kedvezőbbé válik.”
„Az elmúlt két hónap zűrzavara ellenére Viry csapata folytatta a 2026-os motor teljesítményének fejlesztését, amelytől az Alpine most megfosztja magát. Ezen ellentétes irányú döntés miatt az Alpine lemarad a saját sporttörténelméről.
Mindezek miatt a CSE munkavállalói képviselői egyhangúlag kedvezőtlen véleményt adtak a transzformációs projektről. Felszólítjuk az állami hatóságokat , hogy védjék a Viry-Chatillon telephely munkahelyeinek fenntarthatóságát.”