Már csak egyet kell aludni, és felbőgnek a motorok az idei szezon első versenyének helyet adó Melbourne-ben, ahol végre kiderülhet, ki milyen munkát végzett az elmúlt időben. Elemezzük közösen az esélyeket…
Már csak egyet kell aludni, és felbőgnek a motorok az idei szezon első versenyének helyet adó Melbourne-ben, ahol végre kiderülhet, ki milyen munkát végzett az elmúlt időben. Elemezzük közösen az esélyeket…
A téli tesztek alapján azt mondhatjuk, hogy a Ferrari a legesélyesebb a végső győzelemre, azonban a nagy rivális, McLaren sincs sokkal lemaradva az olaszoktól, nem is beszélve arról, hogy a középmezőnyből, amely minden eddiginél több csapatot foglal magában, bárki képes lehet meglepetést okozni az idei szezonban.
Természetesen egyetlen év sem telhet el úgy, hogy a Nemzetközi Automobil Szövetség ne változtatna valamit a szabályokon. Erről bővebben itt olvasható
Scuderia Ferrari Marlboro
Azt követően, hogy mindkét bajnoki címet megnyerte a tavalyi évben, a Ferrari fantasztikusan teljesített a téli felkészülési időszakban, így az idei év kezdetét is abszolút esélyesként várhatja.
Míg a Renault és a McLaren az elmúlt években váltakozó teljesítményt nyújtott, addig a Ferrari egyenletesen szerepelt, és folyamatosan ott volt az élmezőnyben. Még a nagy Michael Schumacher és a korábban technikai igazgatóként tevékenykedő Ross Brawn távozása sem zavarta meg a csapatot. Ha valami, akkor a 2007-es szezon bizonyította, az olaszok könnyedén váltottak.
A télen további változások történtek. Stefano Domenicali lett a csapat vezetője, míg több, korábban magas beosztásban dolgozó alkalmazott, más poszton folytatja a munkát. A teszteredmények bizonyították, hogy az F2008-as modell kiválóan teljesít, és elhagyta elődje minden gyengéjét.
Szinte már most biztosra lehet venni, hogy Kimi Raikkönen és Felipe Massa ott lesz majd a végelszámolásnál, és a szezon végéig harcban lesz a bajnoki címért.
BMW Sauber F1 Team
Kétség sem férhet hozzá, hogy a BMW Sauber volt a tavalyi év meglepetéscsapata, amit az is bizonyít, hogy a német-svájci alakulat, a McLaren kizárását követően, a Ferrari mögött a második helyen végzett a konstruktőrök versenyében. Vajon tovább folytatódik a menetelés?
Míg a tavalyi évben minden olyan könnyedén ment, és a csapat a középmezőnyből egyik pillanatról a másikra az élmezőnyben találta magát, úgy tűnik, hogy a BMW túlreagálta a dolgot, és agresszív fejlesztési programjával nem hogy közelebb került volna, eltávolodott a McLarentől és a Ferraritól, legalábbis a téli teszteken látottak alapján.
A csapat mindkét versenyzője az új F1.08-as kószámmal ellátott modell egyensúlyára és megbízhatóságára panaszkodott, így nem kizárt, hogy a BMW Sauber elveszítheti harmadik pozícióját, és visszacsúszik a középmezőnybe, ahol jóval nehezebb lesz a pontszerzés a versenyeken.
Bár a csapat első futamgyőzelmére készül a 2008-as idényben, a múltban már sok példát láthattunk arra, hogy sokszor az utolsó lépcsőfokot a legnehezebb megmászni. Nagy kérdőjel van Heidfeld és Kubica neve mellett, akik már bizonyították, igenis képesek harcba szállni a legnagyobbakkal – feltéve, ha megfelelő technika van alattuk.
ING Renault F1 Team
Bízva abban, hogy a tavalyi év mindössze csak kisiklás volt, és nem egy hosszabb távú mélyrepülés kezdete, a Renault mindent megtesz annak érdekében, hogy az idei évben ismét visszatérjen az élmezőnybe.
Az R28-as modell párizsi bemutatóját a csapathoz visszatérő Fernando Alonso elhintette, hogy a Renault lemaradása körönként hozzávetőlegesen egy teljes másodperc a Ferrarival és a McLarennel szemben, ami a teszteken látottak alapján úgy tűnik, elég pontos előrejelzés volt. A felzárkózáshoz idő kell, ám a csapat mindenképpen a dobogós helyek környékén szeretne végezni már a szezon első felében.
Mivel jóval kisebb a költségvetése, mint az élen álló két csapatnak, a Renault nem fogja tudni azonnal eliminálni a problémákat, bár lesben fog állni, és ha alkalma lesz rá, lecsap a kínálkozó lehetőségekre.
A francia gárda versenyzőpárosa ki van éhezve a sikerre, így ha az R28-as modell elég versenyképes lesz, akkor biztosan ott lesznek az élmezőnyben, és mindent megtesznek azért, hogy harcba szálljanak a győzelemért.
A nagy visszatérő Fernando Alonso komoly szerephez jut majd, és az ő segítségével ismét sikereket érhet el a Renault a Forma-1-ben.
AT&T Williams
A Williams istálló túlságosan nagy történelmi múlttal rendelkezik ahhoz, hogy bárki is leírja esélyeit a Forma-1-ben. Azonban egy biztos, Juan Pablo Montoya óta nem volt olyan versenyzője, aki eséllyel pályázhatott volna a győzelemre. A kolumbiai 2004-ben szerezte meg a csapat utolsó futamgyőzelmét a Forma-1-ben.
Azóta a kiscsapat rengeteg mindent megélt. Többször is motorbeszállítót váltott, ami komoly kihatással volt a teljesítményére. Azonban egy ideje megállapodott, és a folytonosság úgy tűnik, jót tett a csapatnak.
Az idei, FW30-as kódszámot viselő versenygép fantasztikusan muzsikált a téli teszteken, különösen a hosszú etapok alatt, és az ifjú tehetség, Nico Rosberg is mindent megtesz azért, hogy sikerhez segítse a csapatot.
A futamgyőzelmekre ugyan nincs sok esély, azonban néhány versenyen komoly meglepetést okozhat a grove-i bázisú alakulat.
Red Bull Racing
A Renault-hoz hasonlóan, az energiaital-gyárosok is számos átváltozáson estek át az elmúlt években: 1997-ben Stewart Grand Prix, majd 2000-ben Jaguar Racing néven futottak a királykategóriában. A jelenlegi korszak 2005-ben vette kezdetét, mikor a Ford eladta F1-es csapatát a Red Bull birodalom fejének, Dietrich Mateschitz-nek.
Azóta már szinte rá sem lehet ismerni a csapatra. Az osztrák milliárdos nem sajnálta a pénzt alakulatától, és mindent megtett annak érdekében, hogy leigazolja a legnagyobbakat, hogy a legjobb autót megépítsék neki a Forma-1-ben.
Talán nem merész azt mondani, hogy az Adrian Newey által tervezett vadonatúj RB4-es modell ugyan még nem forrt ki teljesen, rengeteget fejlődött elődjéhez képest, és még hatalmas erő lakozik benne, amelynek kinyerésével a csapat könnyedén kitörhet a középmezőny szürkeségéből.
Nem lesz egyszerű, és már magyarázkodásnak sincsen helye, hiszen minden szakember a helyén van ahhoz, hogy sikeresek legyenek az idei évben.
Panasonic Toyota Racing
Újabb év, újabb próbálkozás a Toyota részéről, hogy kitörjön a középmezőnyből, és célba vegye a dobogós helyezéseket a versenyeken. Hogy megtörténik-e a csoda? Ha csak a téli teszteken vesszük alapul, ahol a TF108-as modell elég gyengén teljesített, akkor nem valószínű.
Vajon érdekli egyáltalán a Toyotát a végső siker? Mindez nagyban függ attól is, miként teljesít a rivális japán nagyvállalat, a Honda. Azonban míg a brackley-i bázisú alakulatra pozitívan hatottak a tavalyi sikertelenségek, addig a Toyota azóta küszködik, hogy a 2006-os szezon elején elhagyta technikai igazgatója, Mike Gascoyne.
Egyes híresztelések szerint csak idő kérdése, és a Toyota bejelenti visszavonulását. Bár ezt a csapat vezetése határozottan cáfolta, radikális változások kellenek ahhoz, hogy a japán nagyvállalat számára egyáltalán értelme legyen a sportban maradni.
Scuderia Toro Rosso
A Red Bull Racing árnyékában soha nem volt könnyű a kiscsapat élete, nem is beszélve arról, hogy sokat kritizálják amiatt, hogy a kereskedelmi karosszériákra vonatkozó szabályokkal előnybe kerültek a többiekkel szemben, ugyanis jogosultak használni az Adrian Newey által tervezett versenyautókat.
A Toro Rosso gyengén teljesített a 2006-os idényben, és még a mai napig egybecseng a neve a Minardiéval, melynek utódjaként szerepel a királykategóriában. Azonban a technikai igazgató, Giorgio Ascanelli érkezésével rengeteget javult a helyzet, a kiscsapat már a tavalyi szezon második felében fel tudta venni a versenyt a középmezőnnyel, és sokat javult az autó megbízhatósága.
A gárda vezérkara Sebastian Vettelt ültette a gyengén teljesítő Scott Speed helyére, míg a német pilóta csapattársa, a Champ Car négyszeres világbajnoka, Sebastien Bourdais lesz az idei szezonban.
Annak ellenére, hogy a tavalyi autó egy továbbfejlesztett változatával kezdi meg az idei évet, a Toro Rosso kiválóan teljesített a téli teszteken, így akár meglepetést is okozhat az első versenyeken.
Honda Racing F1 Team
Lehet a tavalyinál rosszabban teljesíteni? Jogos a kérdés. Bár a téli teszteken látottak alapján nem sok jót lehet jósolni a merőben más koncepcióval készült RA108-as kódszámot viselő modellnek, a vezetőség magabiztosan várja az idei évet.
Bár sokkal stabilabb a fékzónákban, mint elődje, a 2008-as modell aerodinamikai csomagja még javításra szorul, hogy közelebb kerülhessen az élcsapatokhoz. Mindez azt bizonyítja, hogy a Honda egyelőre még nem tudja megfelelően használni vadonatúj szélcsatornáját, amely nemrég nyitotta meg kapuit.
Sokan a vezetést tartják felelősnek a tavalyi mélyrepülésért, azonban Ross Brawn érkezése, aki az idei évtől a csapatvezetői feladatokat látja majd el, hatalmas lendületet adott a csapatnak.
A Honda ugyan mindent megtesz a siker érdekében, Brawn többször figyelmeztetett, időbe telik, míg visszatérnek az élmezőnybe.
Super Aguri F1 Team
Mikor a Super Aguri 2006-ban megérkezett a Forma-1-be, nehéz volt elképzelni, miként fog teljesíteni a négy évvel régebbi, Arrows alapokon nyugvó autójával. Azonban a kiscsapat kitartását és elkötelezettségét mutatja, hogy már első évében sikereket ért el Takuma Satóval, aki az évek során megkomolyodott és egyre kevesebbet hibázott.
Annak ellenére, hogy minden jel arra utalt, jó irányba halad a kiscsapat, komoly nehézségek léptek fel a tavalyi évben, miután az egyik főszponzor fizetésképtelenné vált. Mindez csúnyán rányomta a bélyegét a japánok felkészülésére, amit az is bizonyít, hogy a Super Aguri egyetlen tesztprogramot sem tudott teljesíteni az idei évben.
A kiscsapat a tavalyi Hondával vághat neki az idei évnek, így elképzelhetjük, milyen nehéz időszak vár Aguri Suzuki gárdájára a 2008-as idényben.
Force India
Az indiai milliárdos vállalkozó, Viyaj Mallya elárulta, azóta vágyakozott saját Forma-1-es csapatra, hogy a tavalyi szezon végén elkezdett járni a versenyekre. Az üzletember célja az, hogy a tavalyi évben gyengén teljesítő kiscsapatot olyan szintre emelje, ahol 2004-ben Eddie Jordan irányítása alatt állt – mielőtt még eladásra került volna.
Annak ellenére, hogy a későbbi tulajdonosok, Alex Shnaider és a Spyker Cars mindent megtettek annak érdekében, hogy javítson a gárda anyagi helyzetén és megítélésén, a kiscsapat egyhelyben toporgott, ami önmagában nem is lett volna gond, de sajnos mindezt a mezőny végén tette.
Mallya azonban már most a tettek mezejére lépett, számtalan neves mérnököt szerződtetett, tehetséges és tapasztalt versenyzőket igazolt, és elég pénzt bocsátott a csapat rendelkezésére ahhoz, hogy fejlődést tudjon elérni a 2008-as idényben.
Giancarlo Fisichella érkezése is azt mutatja, hogy a csapat nagyobb dolgokat szeretne elérni a Mike Gascoyne irányítása alatt továbbfejlesztett idei versenyautóval.
Nagy meglepetésre ne számítsunk, azonban egy-két pont csurranhat-cseppenhet.
Vodafone McLaren Mercedes
A 2007-es idény minden eddiginél nehezebb volt a brit alakulat számára. A belső viszályok, Alonso és Hamilton vérre menő párharca, illetve a tavalyi évet beárnyékoló kémbotrány, amely miatt kizárták a konstruktőrök versenyéből, és rekordösszegű 100 millió dolláros büntetéssel sújtották a csapatot, igencsak megnehezítették a McLaren dolgát a tavalyi évben.
A csapat erejét és elszántságát bizonyítja, hogy versenyzői egészen az utolsó futamig harcban voltak a bajnoki címért, amelyet végül elbuktak. A wokingaik az idei évben természetesen mindent meg szeretnének tenni annak érdekében, hogy visszavágjanak a tavalyi évben elszenvedett vereségért, és nehézségekért.
Bár sok viszályt okozott, Alonso távozása nem feltétlenül jött jól a csapatnak, ugyanis a spanyol remek meglátásaival és visszajelzéseivel sokat tett azért, hogy a tavalyi évben ismét harcban legyen a csapat a bajnoki címért.
A tapasztalatlan Kovalainen/Hamilton párosnak mielőbb össze kell szoknia, hogy a lehető legtöbbet ki tudja hozni az MP4/23-as modellből.
Az új autó eredményesnek tűnik, de vajon elég lesz ahhoz, hogy megverje a Ferrarit? Hamarosan erre is fény derül…