A napokban kiszivárgott újabb jelentések szerint az FIA úgy gondolja, hogy a tavalyi Szingapúri Nagydíj győztese, Fernando Alonso valóban semmit nem tudott a Renault tervéről, miszerint Nelson Piquet szándékos balesetével, megmanipulálja a végeredményt.
A napokban kiszivárgott újabb jelentések szerint az FIA úgy gondolja, hogy a tavalyi Szingapúri Nagydíj győztese, Fernando Alonso valóban semmit nem tudott a Renault tervéről, miszerint Nelson Piquet szándékos balesetével, megmanipulálja a végeredményt.
A francia alakulatot azzal vádolják, hogy szövetkezett versenyzőjével, akit arra utasította, hogy egy adott körben és kanyarban – ahol nincs a roncsok gyors eltávolításához szükséges emelődaru – törje össze autóját a tavalyi versenyen, hogy az ezzel előidézett biztonsági autós periódussal, Alonso kezére játssza a győzelmet.
Sokakban felmerült – sőt az idősebbik Piquet határozottan állította –, hogy a kétszeres bajnok is tudott minderről, noha jómaga cáfolta ezt, pedig versenystratégiája igencsak szokatlan volt, mert könnyű autóval kezdte meg a versenyt a mezőny hátsó régiójából egy olyan ringen, ahol szinte lehetetlen az előzés.
Alonso azonban elmondta, hogy a stratégiai döntést a mérnökeire bízta, és a furcsa taktikát annak tudta be, hogy valami teljesen mást akarnak, mint a körülötte lévők, amit a csapat főmérnöke, Pat Symonds is jóváhagyott.
“Először Mr Alonso lett kihallgatva. Azzal kezdte, hogy semmilyen a 2008-as Szingapúri Nagydíj előtti megbeszélésről nem tudott, ahol Mr Briatore, Mr Symonds, és Nelson Piquet vett volna részt, ahogy az állítólagos szándékos baleset tervéről sem volt tudomása” – állt a stewardok jelentésében, melyből az is kiderül, hogy más mérnökök sem lehettek beavatva.
Ezt a feltételezést a verseny alatti rádióforgalom is erősíti, ugyanis a mérnökök nem értették, hogy miért kell Alonsónak a tervezettnél két körrel korábban kiállnia, mikor még volt elég üzemanyag az autójában, mire Symonds csak annyit felelt, hogy ’ne aggódhatok, minden rendben lesz’.
A jelentés így folytatódott: “Ami Mr Alonsót és a többi mérnököt illeti, a stewardok nem találtak olyan bizonyítékot, ami azt feltételezné, hogy bármit is tudtak a tervről, miszerint szándékos balesetet okoznak a 14. körben.”
“A Renault stratégiája agresszív volt, és némiképp szokatlan, de a stewardok úgy ítélték meg, hogy Nelson Piquet-n, Mr Symonds-on, és vélhetően Mr Briatorén kívül a Renault egyetlen alkalmazottja sem tudhatott a tervről.”
“Ezt az álláspontot erősítik azok a dokumentumok, és rádióbeszélgetések, amiket a Renault bocsájtott rendelkezésre.”
Mivel Symonds elismerte, hogy valóban megtörtént az a bizonyos megbeszélés a verseny délelőttjén – ahol a szándékos ütközés lehetősége is felmerült, jóllehet állítása szerint az Piquet-től származott – illetve számos kérdésre megtagadta a válaszadást, a stewardok arra a következtetésre jutottak, hogy Piquet vádjainak nagy része igaz lehet.
Érdekes módon a vizsgálat anyagai szerint a főmérnököt hozták ki az eset kulcsfigurájának, míg a jelentés szerint a stewardok nincsenek olyan helyzetben, hogy egyértelműen kijelenthessék, hogy Mr Briatore is tudott mindenről.
Ennek azonban már nincs is különösebb jelentősége, hiszen a Renault szerdán egy szűkszavú közleményt adott ki, melyben jelezte, hogy nem vitatja az őt ért vádakat, és azokkal nem is fog szembeszállni a Motorsport Világtanács szeptember 21-i rendkívüli ülésén.
A francia cég továbbá megerősítette, hogy mind Briatore, mind Symonds azonnali hatállyal elhagyta a csapatot, mellyel a fő vétkesek távoztak pozíciójukról.
A Renault teljesen más stratégiát választott, mint 2007-ben a McLaren a kémügyben, ugyanis ahelyett, hogy szembeszállt volna a vádakkal, és a végsőkig kitartott volna saját igaza mellett, beismerte bűnösségét, a felelősöket eltávolította pozíciójukból, így a WMSC jövő hétfői ülését igazából már meg sem kellene tartani.
A francia cég képviselőinek azonban meg kell jelenniük Párizsban, hiszen nem a személyek, hanem a csapat ellen indult eljárás, és a bűnös nem úszhatja meg büntetlenül. A Renault nyilvánvalóan tudta, hogy ha tovább tagad, és beigazolódik bűnössége, akkor minden bizonnyal kizárják őket a bajnokságból, sőt talán az egész motorsportból, amit nem kockáztathatott meg.
Azzal pedig, hogy együttműködnek a szövetséggel, enyhébb lehet a büntetés, ám a Motorsport Világtanács ítéletére jövő hétfőig várni kell.