Eljött a nap, mikor a Ferrari illetékeseinek meg kell jelenniük a Motorsport Világtanács előtt, hogy feleljenek a Német Nagydíjon történtekre, ahol a gyanú szerint a sportágban tiltott csapatutasítást alkalmaztak.
Eljött a nap, mikor a Ferrari illetékeseinek meg kell jelenniük a Motorsport Világtanács előtt, hogy feleljenek a Német Nagydíjon történtekre, ahol a gyanú szerint a sportágban tiltott csapatutasítást alkalmaztak.
Az olasz alakulat egyáltalán nincs könnyű helyzetben, hiszen éppen miattuk tiltották be a nyílt csapatutasítást a Forma-1-ben, még a 2002-es Osztrák Nagydíj után, ahol Rubens Barrichello az utolsó métereken lelassított és átadta a győzelmet csapattársának, Michael Schumachernek.
Hasonló eset történt a júliusi Német Nagydíjon is, mikor az élen autózó Felipe Massa azt az információt kapta versenymérnökétől, Rob Smedley-től, hogy „Fernando gyorsabb nálad”, ami sokak szerint azt jelentette, hogy el kell engednie, amit nem sokkal később meg is tett.
A német stewardok bűnösnek találták a Ferrarit, és első körben 100 000 dolláros pénzbírsággal sújtották, amiért megsértették a Sportszabályzat 39.1-es pontját, ami a csapatutasítás tiltásáról szól.
Azonban az ügy ezzel még nem lett lezárva, mert a sportfelügyelők a Motorsport Világtanács elé terjesztették az esetet, így a Ferrarinak szerda délután ismét felelnie kell a történtekért, és meg kell győznie az illetékeseket, hogy nem sértették meg a Sportkódex 151c cikkelyét, és akciójukkal nem sodorták veszélybe a sportág jó hírnevét.
Amennyiben bűnösnek találják az olaszokat, komoly büntetésre számíthatnak, ám az FIA bizonyára nem fog butaságot csinálni, és óvatosan fog eljárni, hiszen egy esetleges túlságosan szigorú büntetéssel többet árthat, mint használhat a jövőt illetően.
A Motorsport Világtanács mai ülése délután három órakor veszi kezdetét, ahol a Ferrari csapatfőnöke, Stefano Domenicali, és csapatmenedzsere, Massimo Rivola lesz jelen az olaszok jogászseregével, valamint a két versenyző is rendelkezésre áll majd telefonon.
A vád az, hogy a Ferrari csapatutasítást alkalmazott a Német Nagydíjon, ám az olaszok azzal védekeznek, hogy nem hangzott el egyértelmű utasítás arra vonatkozóan, hogy igenis helyet kell cserélniük versenyzőiknek.
Domenicali azt állítja, hogy azért közölték Massával, hogy csapattársa gyorsabb nála, hogy ezzel is arra ösztönözzék, hogy húzzon bele, és Smedley a helycsere után azért kért bocsánatot a braziltól, mert nem biztosítottak számára elég gyors autót.
A Ferrari jogászai nyilván azzal is érvelni fognak, hogy 2002 óta minden évben rengeteg „csapatutasítást” láthattunk a sportban, amivel a rajongóknak, a szakértőknek, és még a riválisoknak sem volt különösebb problémájuk.
Egyes források szerint a Ferrari valószínűleg további büntetés nélkül megússza az esetet, ugyanis az FIA csapat stratégiának, és nem csapat utasításnak fogja minősíteni a Német Nagydíjon történteket, ám ekkor a szövetségnek állást kell foglalnia abban, hogy mi a különbség a két „akció” között.
Amennyiben a csapatot mégis bűnösnek találják, a következő büntetések jöhetnek szóba: felfüggesztett eltiltás, további nagyobb mértékű pénzbírság, pontelvétel, kizárás a versenyről, vagy akár az egész bajnokságból.
Jean Todt nincs könnyű helyzetben
Az FIA tavalyi év végén kinevezett elnöke, Jean Todt sincs könnyű helyzetben, mert bár nem ő dönt a kérdésben, mégis célkeresztbe kerülhet.
Ha a Ferrari enyhe büntetést kap, akkor sokan azt fogják mondani, hogy Todt keze benne van a dologban, aki korábban az olaszok csapatfőnökeként tevékenykedett.
Ha a Ferrari kemény büntetést kap, akkor is Todt lesz a hibás, mert azt mondhatják, hogy biztosan nem vált el szépen az olaszoktól, és ezzel akar visszavágni.
Nem beszélve arról, hogy Massa menedzsere nem más, mint Todt fia, Nicolas, szóval a francia szakember csak rosszul tud kijönni az egészből.
Másról is döntenek a mai ülésen
Nem csak a Ferrari ügye lesz napirenden a Motorsport Világtanács mai ülésén. Többek között a leendő 13. csapat kilétéről is döntenek (már ha lesz ilyen), véglegesítik az előzetes jövő évi versenynaptárat, és jóváhagyják a jövőbeli szabálymódosítási terveket.