A Red Bull motorsport-igazgatója, Helmut Marko meg van győződve arról, a Mercedes Forma-1-es csapata rendkívül sokat profitált a Pirellivel közösen lebonyolított barcelonai tesztből.
A Red Bull motorsport-igazgatója, Helmut Marko meg van győződve arról, a Mercedes Forma-1-es csapata rendkívül sokat profitált a Pirellivel közösen lebonyolított barcelonai tesztből.
A német istálló azzal érvel, gyakorlatilag semmit sem tudtak azokról az abroncsokról, melyeket a Spanyol Nagydíj után teszteltek három napon át Barcelonában, Marko szerint azonban röhejesek ezek az érvek, hiszen nyilvánvaló, hogy a Mercedesnek sikerült komoly előrelépéseket tennie a gumikezelést tekintve.
„Hatalmas előnyhöz jutottak ezzel, pláne úgy, hogy közvetlenül a verseny után volt ez a teszt” – mondta a szakember a Servus TV-nek nyilatkozva.
„Rendelkezésükre álltak az adatok, amiket összehasonlíthattak – ott, ahol korábban szenvedtek, pontosan láthatták, mely területeken értek el javulást, ezek kiválóan mérhetőek. Ez kétségkívül óriási előny számukra.”
Marko kifejtette, abszurd, hogy csak a Monacói Nagydíj szombatján értesültek arról, hogy a Mercedes a Pirellivel együtt tesztelt a katalán fővárosban.
„Szombaton, vacsora közben értesültünk minderről. Este 10 órakor felhívtunk Martin Whitmarsh-t, hogy mit tud mondani. Semmit sem tudott az egészről. Aztán begyűjtöttem az összes dokumentumot, mert az járt a fejemben, «mit csináltam rosszul, mi kerülte el a figyelmem, és mi folyik itt?». Aztán ott volt az üzenet, hogy az FIA jóváhagyta a dolgot. Számunkra teljesen világos volt, hogy szabályszegés történt. Vasárnap aztán leültünk a Ferrarival, és megvitattuk, hogy mit csináljunk. A sportszabályzat értelmében csak panasszal tudtunk élni.”
A Red Bull tanácsadója kifejtette, eszük ágában sincs elvenni Nico Rosberg vasárnapi győzelmét, csupán szeretnének tisztán látni az üggyel kapcsolatban – ha pedig szükséges, a Mercedest meg kell büntetni.
„Ez nem a monacói győzelem ellen irányul! A verseny előtt benyújtottuk már a panaszunkat, hogy egyértelműsítsük, nem az ellen kívánunk fellépni, aki megnyeri a futamot. A tiltakozásunk a teszt ellen irányult, nem pedig Nico Rosberg győzelme ellen. Nagyszerű teljesítményt nyújtott, számunkra pedig a második- és harmadik hely is remek eredmény.”
„Van egy Sportszabályzat, mely évek óta világosan kimondja, hogyan lehet tesztelni. Ez leírja, hogy az első versenytől kezdve december 31-ig tilos a tesztelés. Vannak kivételek, például a filmforgatási napok, az aerodinamikai tesztek, illetve a fiatal pilóták számára kiírt gyakorlás. De nincs semmi más.”
„Aztán van még egy privát megállapodás az FIA és a Pirelli között, mely kimondja, hogyha minden csapatot informáltak, és minden csapat beleegyezett, illetve mindenki számára adott a lehetőség, akkor lehet tesztelni idény közben is – 1000 km-t. A csapatok viszont nem tudtak a barcelonai tesztről. Az azonban igaz, hogy minket is megkérdeztek, hogy akarunk-e csinálni valamit. De megvizsgáltuk a szabályokat, és azt mondtuk, ez számunkra nem kérdés, mert a regulák nem engedik, mi pedig nem kockáztatunk, hiszen vezetjük a bajnokságot.”
A Mercedes ügyét a Nemzetközi Automobil Szövetség Párizsban vizsgálja majd tovább, Marko pedig meg van győződve arról, a sportot irányító testület nagyon komolyan veszi majd a történteket, hiszen maga az FIA sem volt tisztában a teszt minden részletével.
„Remélem – és meggyőződésem –, hogy a bíróság nagyon komolyan veszi ezt az ügyet. Tárgyalni fogják a dolgot – még nem tudom, mikor és hol –, aztán majd meglátjuk, milyen büntetés vagy szankció léphet érvénybe.”
Az osztrák szakember elmondta, nem kizárólag a gumiteszt miatt csalódottak a rivális csapatok, hanem amiatt is, hogy a brackley-i gárda 2013-as autójával dolgozott Barcelonában – márpedig ebből óriási előnye származik a németeknek.
„Természetesen mi is szeretnénk idény közben tesztelni – amilyen hamar csak lehet. Ha a gumikon változtatnak, ez nagyon fontos lehet. A Mercedesnek 5-10 kör után semmilyen tapadása nem volt a hátsó gumikon, Monacóban viszont csak pislogtunk, úgy betapadtak. Nyilvánvaló, hogy előnyük származott ebből a tesztből. És még ott vannak a költségek is, hiszen egy ilyen teszt közel egymillió euróba kerül.”
„Vannak más szabályok is, melyeket megsértettek. Egy csapat egy szezon során 8 motort használhat fel. Ez az 1000 kilométert körülbelül két nagydíjnak felel meg. Elméletileg tehát most ki kellene vonnunk ezt a nyolc motorból. És akkor már nagyon necces a helyzet.”