Alaposan megvizsgálhatták a Ferrari Forma-1-es autóját a rivális csapatok a maláj, valamint a japán verseny rajtja előtt – és néhány érdekességre is fény derült az olasz istálló technikai gondjai miatt.
Szepangban Kimi Räikkönen, Szuzukában pedig Sebastian Vettel versenyautójáról kellett leszedniük a szerelőknek a motorborítást közvetlenül a rajt előtt, hogy orvosoljanak egy felmerült problémát.
A Ferrari helyzetét persze igyekeztek kihasználni a riválisok – voltak, akik megfigyelőket küldtek az olaszok autói köré. A maranellói gárda szerelői hiába igyekezték takarni a „meztelen” autókat, azokról jó néhány nagyfelbontású fotó is készült.
Az Auto Motor und Sport című német szaklap jelentése szerint ezeket a fotókat aztán alaposan tanulmányozták a riválisok, és néhány furcsaságot is felfedeztek rajtuk.
Az idei évben az egyik legfőbb beszédtéma az F1-es bokszutcában az olajégetés – úgy tudni, hiába a szigorú szabályok, ezen a téren a Mercedes és a Ferrari igencsak ellépett a riválisoktól, a Renault-tól és a Hondától.
Azok után pedig, hogy a Ferrari nemrég a rajtrácson volt kénytelen közszemlére tenni fedetlen versenyautóját, újra előkerült az olajégetés témája F1-es berkekben.
Az Auto Motor und Sport cikkében arról ír, a Ferrari három eltérő olajtartályt használ autójában – ezekben pedig különböző összetételű olajat tárolnak, melyeket kedvük szerint vegyíthetnek.
A német lap szerint az időmérő edzéseken a Ferrari egy rendkívül alacsony viszkozitású olajat használ, mellyel növelni tudják a V6-os erőforrás teljesítményét. A versenyre természetesen változtatnak a vegyületen – leginkább azért is, hogy óvják a motort.
A különféle olajkeverékek használatát a szabályok ugyan nem tiltják, ám a versenyek után a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) mintát vesz az autókból, és ezeket összevetik a verseny előtt vett mintával. Ha tehát a Ferrari vegyíti a keverékeket a verseny során, akkor problémái támadhatnak a futam utáni ellenőrzések során.
[tie_full_img][/tie_full_img]
Az Auto Motor und Sport szerint itt jön a másik trükk: ahhoz ugyanis, hogy a Ferrari ne bukjon le a technikai ellenőrzések során, a verseny végéig valahogy le kell engednie az olajat. Itt jöhet képbe a Ferrarik kormányán található OVR felirató gomb, melynek használatáról Sebastian Vettel a monzai verseny során háromszor is érdeklődött, habár nem volt olyan pozícióban a versenypályán, hogy extra lóerőkre lett volna szüksége.
A német lap cikkében leírja, Monzában elhangzott egy „utolsó figyelmeztetés”, mint ahogy azt is, hogy „a Mercedes-Benznél sem angyalok dolgoznak”. Az olajégetés tehát továbbra is rendkívül komoly szerepet játszik a csapatok közti versengésben.
Nem véletlen, hogy Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke ismét felszólalt ellene – felháborodása érthető, hiszen motorpartnerük, a Renault közel sem használja olyan hatékonyan ezt a trükköt, mint a riválisok.
„4 kg olajat elégetni egy versenyen… majdhogynem dízelmotorról beszélünk!” – fakadt ki a szakember. „És ez szembe megy az egész környezetbarát hibrid-formulával.”
„Azt gondolom, jobban kellene kezelni ezt, és el kellene oszlatni a kételyeket.”
A McLaren versenyigazgatója, Eric Boullier nem érti, az FIA miért nem lép fel határozottabban a kérdésben.
„Tudom, hogy az FIA és Charlie [Whiting] nagyon keményen dolgoznak a kiskapu bezárásán, mert nincs egy világos definíció az olajégetésre vonatkozóan a szabálykönyvben. De nem tudom, hogy ez elég lesz-e” – fogalmazott a szakember.
Az Auto Motor und Sport szerint egyébként a Ferrari egy másik ok miatt is gyanús lett a riválisoknak. A Forma-1-es csapatok körében bevett szokás, hogy a versenyen közbeni rádióforgalmazást minden alkalommal leírják, és egyes istállóknak feltűnt, hogy a Ferrarinál több alkalommal is arra utasítják a versenyzőket a futamok leintése után, hogy „biztosítsd a pilótafülkét!”.
Az összeesküvés-elméletek szerint nem kizárt, hogy a kuplung fogáspontjának jelölését kell eltávolítaniuk a versenyzőknek, hiszen a szabályok szerint tilos bármilyen módon segíteni a versenyzőket a rajtoknál.