A Forma-1-ben alkalmazott virtuális biztonsági autós rendszert (VSC) kritizálta a vasárnapi Spanyol Nagydíjat követően a négyszeres világbajnok Sebastian Vettel.
A Ferrari versenyzője a 4. helyen ért célba Barcelonában, miután két pozíciót is veszített amiatt, hogy a virtuális biztonsági autós szakasz alatt másodszor is a bokszba hajtott.
Vettel elismerte, hibázott is a bokszban, ami hozzájárult a pozícióvesztéshez, emellett azonban bírálta a VSC-rendszert is, állítása szerint ugyanis vannak gyenge pontjai a szisztémának. Vettel szerint ugyanis van mód arra, hogy a versenyzők gyorsabban menjenek, mint kellene.
„Mindenki számára ugyanaz a dolog, de az FIA egy olyan rendszert kínál nekünk, melyben egy delta-időt kell követnünk, és mindenkinek le kell lassítania – azt hiszem, 40 százalékkal” – mondta a Ferrari pilótája.
„Viszont szerintem mindenki tisztában van azzal, hogy van gyorsabb módja is a VSC alatti haladásnak, mintsem a delta-idő követése – mégpedig az, hogy lopod a távolságot.”
„Egy olyan rendszer kellene, melyben nincsenek kiskapuk, hiszen ez rákényszerít minket arra, hogy nevetséges íveket használjunk a pályán. És mindenki csinálja, szóval szerintem nem titok.”
„A mi sportágunk jobb helyzetben van annál, minthogy egy ilyen szegényes rendszert kínáljon, mely lehetővé teszi, hogy ily módon extra teljesítményre tegyünk szert.”
Vettel már a Kínai Nagydíj után is bírálta a VSC-rendszert, az FIA versenyigazgatója, Charlie Whiting szerint viszont nincsenek problémák vele, és nem is lehet manipulálni.
„Hogy őszinte legyek, nem tudom, hogy miről beszél” – mondta Whiting.
„A VSC rendelkezésére áll egyfajta térkép az ECU-ban [egységes elektronikai rendszer], amely 30 százalékkal lassabb, mint egy gyorskör. A versenyzőknek pedig ezt a kört kell követniük.”
„A pályán 50 méterenként mérjük ezt. Méghozzá ott, ahol releváns a kör szempontjából – és aztán a versenyző kap egy pluszt, vagy egy mínuszt.”
„Minden 50 méteren figyelmeztetjük őket, hogy alatta, vagy felette vannak-e. Mehetnek negatívba [gyorsabban, mint a referenciaidő], de amíg minden egyes sportbírói szektorban, és az első biztonsági autós vonalnál pozitívban vannak, rendben van a dolog.”
„Még ha valaki lassan is megy, amíg kihozza nullára addig a pontig, nem számít. Ha minden 50 méteren mérünk, akkor bármiféle előny, amelyet más ívvel szerzel a pályán, abszolút minimális. Azt hiszem, értem, mire utalt [Vettel], de az ideális ív az optimális.”