A maranellóiak motorerejüket tekintve idén abszolút kiemelkednek a mezőnyből, a riválisok pedig hónapok óta találgatják, hogyan tudtak az olaszok 2019-ben is ilyen komoly előrelépésre szert tenni.
A Red Bull gyanúja szerint a Scuderia az üzemanyag-égetéssel trükközik, ezért nemrég hivatalos kérvényt intézett az FIA-hoz ezzel kapcsolatban, melyet követően a szövetség új technikai direktívát adott ki Austinban.
Ebben az FIA leszögezte, minden autó üzemanyagtankjában kötelező elhelyezni egy, az FIA által meghatározott áramlásmérő szenzort, és minden motorban felhasznált üzemanyagnak keresztül kell folynia ezen a szenzoron.
A technikai direktíva emellett kiemeli: minden olyan eszköz, rendszer vagy procedúra tiltott, melynek célja és/vagy hatása, hogy növelje az átfolyás mértékét, vagy tárolja és újrahasznosítsa az üzemanyagot a mérési pont után.
A Ferrari ezt követően az időmérőn ugyan közel került az elsőséghez, a versenyen azonban képtelen volt a győzelemért harcolni: Sebastian Vettel technikai probléma miatt kiesett, Charles Leclerc pedig 52 másodperces hátránnyal csak a 4. helyen ért célba.
A GPS-adatokból pedig egyértelműen kiderült, a Ferrari egyenesbéli tempója közel sem volt olyan jó, mint a legutóbbi versenyeken – a csapatnál viszont állítják, ez nem az FIA új iránymutatásai miatt volt így.
Mattia Binotto csapatfőnök azt mondta, a Ferrari a hétvégén már nagyobb leszorítóerővel küldte pályára autóit, hogy lássa, az milyen hatással lesz majd az általános tempóra a riválisokhoz képest.
„Való igaz, hogy nem nyertünk annyit az egyenesekben, mint a legutóbbi versenyeket, de a kanyarokban tartottuk a lépést ellenfeleinkkel – legalábbis az időmérőn” – fogalmazott az olasz szakember a Motorsport.com című lapnak.
„Erre a hétvégére módosítottunk a tapadás, illetve a motorerő elosztásán, ami egy teszt volt a részünkről – igyekeztünk tartani velük a tempót a kanyarokban. Szerintem ilyen egyszerű.”
„Így is versenyképesek voltunk az időmérőn, de a futamon történt valami, amit még meg kell értenünk, és ki kell derítenünk azt is, mi lesz a legjobb megoldás a következő versenyekre.”
Miközben a korábbi versenyhelyszíneken a Ferrari mintegy 0,7-0,8 másodpercet nyert az egyenesekben a riválisokhoz képest, az ellenfelek mérései szerint ez Austinban mindössze 0,5 másodperc volt.
A verseny után a hatszoros világbajnok Lewis Hamilton is beszélt arról, a Ferrarik végsebessége ezúttal nem volt olyan meggyőző.
„Nem tudom, hogyan lőtték be az autóikat hozzánk képest, de kétségkívül nem olyan volt a helyzet, mint amilyen szokott. Korábban 7 tizedet veszítettünk az egyenesekben” – mondta a brit.
A Red Bull ifjú versenyzője, Max Verstappen még tovább ment, és meglehetősen éles szavakat használt a Ferrarival kapcsolatban.
„Így jársz, ha abba kell hagynod a csalást!” – mondta a holland, amikor a Ferrari austini teljesítményéről kérdezték.
Mattia Binotto viszont azt mondta, valójában még át sem nézték részletesen az FIA új technikai direktíváját, így a formahanyatlás nem ennek volt köszönhető.
„Hogy őszinte legyek, át fogjuk rágni magunkat ezen az új iránymutatáson. Ezen a hétvégén még nem tettük meg részletesen, csak láttuk. Azt hiszem, ez a 35. ilyen direktíva az idény során” – mondta.
„De ez egy teljesen normális folyamat, amelynek során a csapatok tisztázást kérnek az FIA-tól, amire az FIA reagál is. Hogy ez hatással volt-e az időmérőre? Nem tudok semmit. Nem tudok válaszolni erre.”