Egy esztétikusabban kinéző fejvédő kereten, azaz Halón dolgozik folyamatosan a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) – a megoldást már 2021-től bevezethetik a Forma-1-ben.
A glória névre keresztelt megoldást az idei évtől kezdve használják kötelezően a csapatok, az FIA szerint pedig valószínű, hogy a Halónak köszönhetően úszta meg sértetlenül Charles Leclerc azt, amikor a Belga Nagydíj rajtja után Fernando Alonso versenyautója átrepült felette.
Az FIA viszont továbbra is keményen dolgozik azon, hogy javítson a biztonságon, így a Halóra vonatkozó fejlesztések sem álltak meg.
A fejvédő keretet annak bevezetésekor rengeteg kritika érte kinézete miatt, 2021-től viszont egy esztétikusabb változata érkezhet az F1-be.
„További kutatások folynak egy új változatra vonatkozóan, feltehetően 2021-től lehetne ezt használni” – mondta Charlie Whiting, az F1 versenyigazgatója Monzában újságíróknak – köztük az F1VILÁG munkatársainak – nyilatkozva.
„Esztétikailag talán kedvezőbb lesz egyesek számára, de nem ez a döntő tényező, ami mellette szól.”
Habár a Belga Nagydíjon történt rajtbalesettel kapcsolatos vizsgálat még folyamatban van, Whiting elárulta, Fernando Alonso McLarenjének kereke hatalmas erővel csapódott neki a fejvédő keretnek.
A Halót jelenleg 125kN-nyi erővel tesztelik, az FIA mérései szerint pedig Leclerc fejvédőjére mintegy 56kN-nyi erő hatott a baleset során.
„A kezdeti konklúzió az, hogy a Halo a teszten alkalmazott terhelés felének kellett ellenálljon, többé-kevésbé ugyanazon a helyen, ahol ezt a terhelést alkalmazzuk a teszteken, és nem volt szerkezeti sérülés rajta.”
„A Sauber szakemberei megvizsgálták, és úgy tűnik, hogy teljesen rendben van.”
Arra a kérdésre, hogy véleménye szerint a Halo megmentette-e Leclerc életét Spában, Whiting így felelt: „Ilyesfajta konklúzióra még nem jutottunk. Némi kutatásra lesz szükség.”
„A jelenlegi fázisban még nem lehet teljes bizonyossággal megállapítani az ütközés mechanizmusát.”
„De ha megnézzük a balesetről készült videót képkockáról képkockára, látható, hogy a McLaren felfüggesztése valójában a Halóval való ütközés következtében tört el, ez pedig jól mutatja, milyen jellegű terhelések voltak az eset során.”
Whiting kifejtette, csak úgy tudják szebbé tenni a fejvédő keretet, hogy közben nnak hatékonysága nem csökken.
„Azt kell mondja, a Halo-projekt volt az, amely során a legmélyebb kutatásokat végeztük hosszú idő óta. Rengeteg munkát fektettünk abba, hogy megvizsgáljuk azokat az incidenseket, melyek során segített volna, és ezt feltehetően láthatták is azon a prezentáción, amiben megpróbáltuk szemléltetni, hogy mi történt volna vele, vagy nélküle.”
„Rendkívül összetett kutatásokat folytattunk, és ugyanez lesz a helyzet akkor is, ha egy újabb verziót akarunk bevezetni.”