A száguldó cirkusz Austinban rántotta le a leplet a 2021-es idényre tervezett F1-es autóról, mellyel egyidejűleg nyilvánosságra hozták az említett idénytől érvényes szabályokat is.
Azt már korábban lehetett tudni, a technikai szabályok átalakulása miatt a versenyautók külseje is jelentősen megváltozik. A legfőbb cél az, hogy a versenyautók könnyebben tudják követni egymást, így több előzést lássunk a versenyeken, ennek érdekében pedig az aerodinamikai leszorítóerő helyett a szívóhatás került a fókuszpontba.
A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) együléses versenyautókkal foglalkozó bizottságának vezetője, Nikolas Tombazis Austinban arról beszélt, az autók akár 3,5 másodperccel is lassabbak lehetnek majd – de a versenyek látványossága szempontjából ez nem lényeges szempont.
„Arra számítunk, hogy az autók megközelítőleg 3-3,5 másodperccel lassabbak lesznek körönként. De nem gondoljuk azt, hogy a látvány szempontjából ez olyan lényeges” – mondta a szakember. „Úgy érezzük, a versenyezhetőség a legfőbb cél.”
„Nem fókuszáltunk egy konkrét teljesítményszintre. Nem tudjuk megjósolni, pontosan milyen lesz a leszorítóerő a jelenlegi autókéhoz képest, az valamivel kisebb lesz, ha lezajlanak a fejlesztések.”
„De már a CFD, illetve a szélcsatornában kifejlesztett autóval is sikerült javítanunk a teljesítményen. Meglehetősen kevés aerodinamikai szakember dolgozott rajta, és kevés munkaórát töltöttünk a szélcsatornában egy normál csapathoz képest.”
A Forma-1 ügyvezetője, Ross Brawn hozzátette, véleménye szerint a sportág hibát követett el akkor, amikor arra helyezte a hangsúlyt, hogy a valaha volt leggyorsabb autókat építse meg.
„Azokkal az autókkal, a 2016-os idényről a 2017-es évre óriási mértékben nőtt a leszorítóerő, és megéri belegondolni, mert olyan okok miatt tették ezt meg, amiket én nem értek” – magyarázta.
„A leszorítóerő növelésének a célja az volt, hogy ’gyorsabbá tegyük ezeket az autókat, tegyük jóbbá az F1-et!’. De valójában csak rosszabb lett, mert az autók nem tudnak versenyezni egymással.”
„Az autók tényleg gyorsak, de nem lehet versenyezni velük. A helyzet az, hogy a most bemutatott új autók teljesítménye olyan lesz, mint 2016-ban volt, és kétlem, hogy bárki is arra panaszkodott volna, hogy a versenygépek túl lassúak voltak akkor.”
A 2021-es szabályokat csütörtök este hozták nyilvánosságra, miután a Motorsport Világtanács (WMSC) egyhangúlag megszavazta őket.
Ennek megfelelően az új autók egyszerűbb első szárnyat, illetve hosszabb diffúzort kapnak, hogy megfelelő szívóhatást érjenek el. Az úgynevezett bargeboardok használatát pedig betiltották.
A versenyautók felfüggesztése is egyszerűbbé válik, a hidraulikus felfüggesztések használata pedig tiltott lesz. A gumimelegítők használatát viszont 2021-re és 2022-re még engedélyezik a Forma-1-ben.
Ahogy az várható volt, a kerekek méretét is megnövelik, 18 colosak lesznek, és a versenyautók súlya is 743 kg-ról 768 kg-ra nő.
A Forma-1-es motorokra vonatkozó regulák nagyrészt változatlanok maradnak, bár a súlyukat megnövelik, és bizonyos anyagok használatát is korlátozzák.