A Nemzetközi Automobil Szövetség felülvizsgálhatja és akár változtathat is a jövő évben bevezetésre kerülő egységesített elektronikai rendszeren (ECU), miután több vezető csapat képviselője is aggodalmát fejezte ki az új rendszer miatt.
A Nemzetközi Automobil Szövetség felülvizsgálhatja és akár változtathat is a jövő évben bevezetésre kerülő egységesített elektronikai rendszeren (ECU), miután több vezető csapat képviselője is aggodalmát fejezte ki az új rendszer miatt.
A 2008-as idénytől egységes elektronika kerül a Forma-1-es autókba, melyet a tavalyi évben kiírt tender győztese, a McLaren Electronic System (MES) szállít a csapatoknak. Azonban a kezdeti tesztek nem hoztak sikert, és a csapatok már fel is vették a kapcsolatot az irányító testülettel, hogy hangot adjanak nemtetszésüknek.
Az Autosport értesülései szerint a csapatvezetők szombat délelőtt megbeszélést tartottak ez ügyben Isztambulban, ahol átbeszélték a teendőket. Néhány csapat rengeteget küszködött azzal, hogy az új rendszert megfelelően hozzáillessze motorjához, míg egy élcsapat arról számolt be, hogy még csak el sem tudta indítani motorját az egységesített elektronikai rendszerrel.
A Ferrari is kritikus szavakkal illette az új egységet, és elmondta, az ECU és a benne lévő szoftver használatával nem volt biztonságos versenyautójuk, mikor először tesztelték azt a pályán a kipörgés gátló nélkül.
“Komoly aggályaink vannak a jövő évben bevezetésre kerülő MES rendszerrel kapcsolatban” – mondta a Ferrari motorfelelőse, Gilles Simon. “Biztonsági problémáink vannak, amelyeket már meg is osztottunk a FIA-val. Azonban keményen dolgozunk a rendszeren, hogy minden problémát megoldjunk, mert természetesen nem szeretnénk veszélybe sodorni versenyzőinket.”
A BMW Motorsport igazgatója, Mario Theissen is aggodalmát fejezte ki a kialakult helyzet miatt, és ő is felkereste már a szövetséget, hogy hangot adjon félelmeinek és nemtetszésének.
“Vannak kérdéseink. Azt nem tudom megerősíteni, mely csapatok tapasztaltak hasonlókat a pályán, de nálunk is voltak gondok, mikor először teszteltük a rendszert” – magyarázta a szakember. “Tisztában vagyunk azzal, hogy a FIA is rajta van a témán, éppen ezért készen állunk adatokat szolgáltatni a szövetségnek, hogy mielőbb megoldhassuk a felmerült problémákat. Rengeteget kell még dolgozni a szoftver részén, ha azt akarjuk, hogy elkészüljön a téli tesztidőszakig.”
Bár sokan aggódnak az új rendszer bevezetése miatt, a Honda Racing ügyvezetője, Nick Fry megerősítette, csapata jól halad a fejlesztésekkel, és eddig nem voltak komoly gondjai az új egységgel.
“Hallottuk, hogy sokan panaszkodnak az új rendszer miatt, nekünk eddig nem voltak problémáink vele, és úgy gondoljuk, hogy a szabályok, azok szabályok” – mondta Fry az Autosportnak. “Az egységes elektronika bevezetésének, és a kipörgés gátló betiltásának megvan az oka. Hallottam, hogy sokan a biztonságra panaszkodnak, de nálunk nincs ilyen gond.”
Az elmúlt két év világbajnok csapata, a Renault azt tervezi, hogy a jövő héten Monzában fogja először tesztelni az egységes elektronikai rendszert. További megbeszélések pedig a következő verseny helyszínén, Monzában várhatók az ügyben.
Az F1vilag.hu úgy tudja, az élcsapatok csak azért panaszkodnak az új rendszerre, mert azt a McLarennel is kapcsolatban álló cég szállítja nekik, és teljesen érthető módon nem akarják, hogy riválisaikhoz kerülhessenek legtitkosabb adataik.