Komolyan meg kellene fontolni a költségvetési plafon bevezetését a Forma-1-ben – állítja több csapat vezetője is, akik szerint a sportág fenntarthatóságának érdekében mihamarabb lépéseket kell tenni.
Komolyan meg kellene fontolni a költségvetési plafon bevezetését a Forma-1-ben – állítja több csapat vezetője is, akik szerint a sportág fenntarthatóságának érdekében mihamarabb lépéseket kell tenni.
A királykategória néhány csapata teljesen nyitott a javaslatra, mivel úgy vélik, keményebben kellene dolgozni azért, hogy néhány kisebb istálló léte ne kerüljön komoly veszélybe.
A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elnöke, Jean Todt nemrég elmondta, ha a következő 30 évben nem sikerül 30 százalékkal visszaszorítani a költségeket, csapatok távozhatnak a Forma-1-ből.
Hogy ez ne történjen meg, újra fontolóra kellene venni a költségvetési plafon bevezetését – azt a javaslatot, mellyel a szövetség korábbi elnöke, Max Mosley már előállt 2009-ben.
A Sauber ügyvezetője, Monisha Kaltenborn elmondta, a svájci kiscsapat mindig támogatta az elképzelést, noha tisztában van azzal, nagyon óvatosan kell eljárni ebben a kérdésben.
„Mi egy ideje már javasoljuk a költségvetési plafon bevezetését, és meg vagyunk győződve arról is, hogy az lehetővé tenné mindenki számára, hogy saját erősségeire használja el” – mondta a szakember az Autosportnak.
„Egyenlő versenyfeltételeket biztosítana, és mindenki úgy dolgozhatna, ahogy akarna, ami szerintem nagyon izgalmassá tenné a sportágat.”
„Viszont nem szabad olyan szinten elkezdenünk, ami túlmutat azon, amit most csinálunk. A rajongók csapatok közti versengést akarnak látni, és stratégiai döntéseket kell hoznunk úgy a fejlesztéseket tekintve, mint a versenypályán.”
A Mercedes csapatfőnöke, Ross Brawn szerint a költségek felső szintjének korlátozása jobb megoldás annál, minthogy a technikai szabályokkal próbálnák kordában tartani a költségeket.
„Azt hiszem, örömmel veszünk mindenféle fair és megfelelő korlátozást” – mondta a szakember, amikor arról kérdezték, a költségvetési plafon a legjobban járható út-e a költségek csökkentése szempontjából.
„Senki nem akar többet költeni annál, mint amennyit kell ahhoz, hogy versenyképes és eredményes legyen az F1. A rajtrácson a legtöbb csapat talán nem úgy operál, hogy megfelel ezeknek a korlátoknak, de van öt-hat istálló, mely ezekkel a felső határokkal dolgozik.”
„Szilárd támogatói vagyunk az RRA-nak (a költségek korlátozására vonatkozó egyezménynek), mert úgy gondoljuk, hogy amit képvisel, az rendkívül egyszerű. Legyen az idei év X, a következő X mínusz 20 százalék, aztán X mínusz 40 százalék.”
„Ráadásul amióta az F1-ben vagyok, soha nem volt hosszú távú sikere annak, amikor a technikai szabályok által próbáltuk csökkenteni a költségeket, eltekintve persze a motorokra és a váltókra vonatkozó limittől, ami eredményesnek bizonyult.”
„Ha ezeket a technikai dolgokat megbabráljuk, akkor fennáll a veszélye annak, hogy elrontjuk a sportot, így mindenképp támogatnám a források korlátozását. Nem lehet többet költeni ennél, nem lehet több szakembered ennél, és a tőled telhető legjobbat kell nyújtanod azzal, amid éppen van! És még így is van lehetőséged arra, hogy előállj valami innovációval, és megmarad a Forma-1 szellemisége. Számomra egyértelműen ez a legjobb módja a költségcsökkentésnek.”
A Lotust irányító Eric Boullier szerint a költségvetési plafon egyike annak a három opciónak, mellyel a Forma-1-ben szinten tarthatóak a költségek.
„Három lehetőség van: költségvetési plafon, talán egy jóval konzervatívabb technikai –és sportszabályzat – mivel azt gondolom, lehetne változtatni a sportszabályzaton ahhoz, hogy pénzt spóroljunk –, és az RRA” – mondta a francia.
„De ami végül megvalósul, annak meg kell felelnie az összes csapatnak. Tehát nem csak egy, hanem három módja is van annak, hogy kontrolláljuk a költségeket az F1-ben.”