Mint az köztudott, 2026-ban jelentősen megváltoznak majd a Forma-1 szabályai: a motorokra vonatkozó új technikai regulák már jó ideje ismertek, az új erőforrásokon pedig már dolgoznak is a gyártók, a magukra az autókra vonatkozó szabályokat azonban csak nemrég hozták nyilvánosságra, ráadásul még nem is véglegesítették őket.
A Forma-1 elnök-vezérigazgatója, Stefano Domenicali nemrég a Motorsport.com című internetes portálnak adott interjút, ebben többek között arról is beszélt, nagy öröm számára az, hogy bár sokan Max Verstappen dominanciájára számítottak, valójában igencsak izgalmasan alakulnak az idei küzdelmek a száguldó cirkuszban.
„Nagyon örülök annak, hogy pontosan az történik most, amit az év elején mondtam — akkor mindenki azt gondolta, politikai okokból mondtam ilyeneket” — magyarázta Domenicali azzal kapcsolatban, hogy még az idei bajnoki évad kezdete előtt azt jósolta, izgalmas évnek nézünk elébe. „És ez biztosan így folytatódik 2025 végéig. A sportbeli akció és sportbeli dráma eleme határozottan jelen van.”
A FENNTARTHATÓ ÜZEMANYAG A KULCS
Domenicali aztán kitért a 2026-os szabályváltozásokra is: a szakvezető szerint a fenntartható üzemanyagoknak főszerep jut majd a következő években — a technológiai fejlődés, valamint a Forma-1 jövőbeli szabályainak alakításában is.
„Mindig van oka annak, hogy változtatunk” — magyarázta. „Először is, mert előrébb kell járnunk annál, mint amit csinálunk. És ez a [2026-os] műszaki szabályozás abban az adott pillanatban, amikor a döntés megszületett, arra az igényre vonatkozott, ami a gyártók részéről fennállt az F1-es szerepléshez — egy olyan eltérő technológiával, amit használni kell. Tényleg hiszem, hogy ez alapvető és döntő fontosságú.”
„Ráadásul az a tény, hogy most a fenntartható üzemanyag áll a műszaki projekt középpontjában, felgyorsítja a folyamatot, hogy biztosítsuk, hogy ez az új technológia gyorsabban elérhetővé váljon a nagyvilág számára. Egy alacsonyabb árú üzemanyagot fog kifejleszteni, ami előnyös lesz a világpiac számára. Ebben egészen biztos vagyok.”
„Mint tudják, ma a [fenntartható üzemanyag] ára sokkal magasabb, de az F1 mindig nagyon jó volt a folyamat felgyorsításában és a technológia helyes irányba terelésében. Szóval tényleg ezt várom — és biztos vagyok benne —, hogy mindenki ebbe az irányba fog dolgozni.”
KOMPROMISSZUMOS MEGOLDÁSOK SZÜLETTEK
Korábban voltak vélemények azzal kapcsolatban, hogy a jórészt az új gyártók bevonzása miatt megalkotott új szabályok a költségek tekintetében nem feltétlenül kedvezőek, Domenicali azonban úgy látja, a motorfronton kivonulásra készülő Renault döntésének nem ez áll a hátterében.
„Azt hiszem, a Renault valódi döntése egy másik feltételhez kapcsolódott, hogy nagyon nyílt és őszinte legyek önökkel” — magarázta az F1 első embere. „Ez nem a rossz szabályozáshoz kapcsolódik. Egy másik helyzettel áll összefüggésben, amelyben egy másik időkeretben kell eredményt elérniük.”
„Úgy vélem, hogy abban a pillanatban, amikor a szabályozás meghatározásra került, szükség volt arra, hogy biztosítsuk, hogy a gyártók valóban érdeklődjenek a bajnokságban való részvétel iránt. Ők ennek az egyenletnek a létfontosságú elemei, mert motor nélkül nem tudunk versenyezni — ezért szükség volt arra, hogy meghallgassuk őket.”
„És való igaz — mert nem kell szégyenlősnek lennünk vagy a fa mögé bújnunk ezzel kapcsolatban —, hogy ez egy kompromisszumos megoldás volt a különböző gyártók eltérő érdekei miatt, ez tény. De azt gondolom, hogy az FIA megpróbálta a legjobbat tenni annak érdekében, hogy valami olyat kapjunk, ami mindenki számára elfogadható lenne. Ez igaz.”
A Forma-1 első embere szerint arról még korai beszélni, hogy a következő nagy szabályváltozások idején milyen irányba kell majd továbbhaladniuk, az azonban biztos, hogy a 2026-ban kezdődő ciklusban mihamarabb el kell kezdeni gondolkodni a távolabbi jövőn.
„A lényeg az: valóban most van itt az ideje, hogy 2030-ban egy újabb lépést tegyünk a változás terén? Jelenleg nem vagyunk abban a helyzetben, hogy erre válaszoljunk, mert várnunk kell, meg kell lássuk, hogy ez az új technológia hogyan lép be és hogyan fejlődik.”
„Ezért eljön majd az a pont, amikor meg kell beszélnünk, és meg kell értenünk, hogy a gyártók, a csapatok és a mérnökök igényei valóban ott vannak-e, mint ahol akkor voltak, amikor szükség volt a szabályok megváltoztatására.”
„A változtatás szükségességét általában két okból teszik az asztalra. Az egyik, hogy mi vagyunk a motorsport csúcsa, és a legmagasabb szintű technológiát támogatjuk. A másik a múltban az volt, hogy egyes autók dominanciájának gátat szabjunk. Emlékszem jól, amikor színű ruhába öltöztem [Domenicali a Ferrari korábbi csapatfőnöke volt — a szerk.], ez a játék része.”
„De most az új szabályozási elemekkel, a költségvetési plafonnal és az aerodinamikai korlátozással azt hiszem, hogy ez a pont már nincs többé az asztalon a vita tárgyaként. Szóval a valódi dolog a jövő technológiai kihívás. Releváns-e, hogy a változás ilyen rövid, öt éves ciklusban történik? Ez lesz a jövő vitapontja.”
KÖNNYEBB ÉS HANGOSABB F1-ES AUTÓK A JÖVŐBEN?
Domenicali szerint az autók súlyának és méretének csökkentése fontos eleme lehet a jövőbeli szabályozásoknak — ehhez azonban látniuk kell például azt, hogy a fenntartható üzemanyagok bevezetésével mennyire lesz lehetőség egyszerűsíteni az erőforrás-technológiát.
„Azt gondolom, ami a jövőben mindig az asztalon lesz, az az autók súlya és mérete, mert nem szabad elfelejtenünk, hogy hol kezdődött a formaautók megközelítése. Most egy olyan helyzetben vagyunk, ahol az autók nagyok, az autók nehezek, és talán a jövőben, ezzel az új fejlesztéssel valóban dönthetünk úgy, hogy visszatérünk a könnyebb autókhoz. De szerintem kissé korai még erről beszélni. Először is nézzük meg, hogyan tudunk ténylegesen felkészülni a megfelelő technikai- valamint sportszakmai szabályozásokra 2026-ban.”
„Nem gondolom, hogy a hidrogén önmagában középtávú megoldás lesz az F1 számára — több okból sem, beleértve a technológiát, a költségeket és a biztonságot. De úgy gondolom, hogy a helyes módja annak a súlycsökkentésnek az lenne, ha maradnánk ennél a koncepciónál a súly csökkentésére irányuló lépésekkel, vagy – ha a fenntartható üzemanyag a megfelelő munkát végzi, és nulla kibocsátású lesz, és a fenntarthatóságot a helyes irányba vesszük – talán nem kell többé olyan bonyolultnak vagy drágának lennie a motorfejlesztésnek.”
„Szóval gondolkodhatunk abban, hogy visszatérjünk a sokkal könnyebb motorokhoz, és talán egy jó hangzással. Azt hiszem, hogy ez a vita a bevezetés utáni három évben fog felmerülni. Szóval az új út közepén el kell gondolkodnunk és látnunk kell, hol tartunk és hogyan alakul a helyzet.”
„De egy dolog nagyon fontos: vissza kell tekintenünk, látnunk kell, hogyan változnak a dolgok ilyen gyorsan. Emlékszem, néhány évvel ezelőtt mindenki azt mondta: ‘Á, elektromos autók mindenkinek, örökre’. Most jobban be van húzva a kézifék, mint ahogy előre halad a dolog, szóval óvatosnak kell lennünk.”
„Meg kell bizonyosodnunk arról, hogy a helyes megközelítést alkalmazzuk. Mi a sport üzletágában vagyunk, ezért úgy gondolom, hogy a megfelelő döntéseket kell meghoznunk a szükségleteink és a sportunk számára.”
Nyitókép: Tóth Zsombor