Kész visszatérni a Forma-1-be a sportág korábbi gumiszállítója, a Michelin.
Kész visszatérni a Forma-1-be a sportág korábbi gumiszállítója, a Michelin.
A francia gumigyártó utoljára 2006-ban látta el abroncsokkal a királykategória egyes csapatait – akkor öt évnyi szerepvállalás után döntött úgy, hátat fordít a száguldó cirkusznak, mely 2008-tól kizárólagos gumiszállítóval kívánta folytatni a versengést.
Az azt követő években a Bridgestone szállított abroncsokat a Forma-1 mezőnyének, majd 2011-ben érkezett a Pirelli, mely azóta is egyedüli gumiszállítóként van jelen a királykategóriában.
Miután az olaszok szerződése 2016 végén lejár, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) a jövő év elején tendert ír ki a beszállítói pozícióra, a Michelinnél pedig világossá tették, készek beadni pályázatukat.
„Miért ne? Abszolút nyitottak vagyunk a visszatérésre, de persze vannak feltételeink – a Forma-1-nek változtatnia kell a technikai szabályokon” – mondta a Michelin motorsport-igazgatója, Pascal Couasnon az olasz Autosprint magazinnak.
„A gumiknak ismét technikai szerep kell, hogy jusson, az abroncs nem csupán egy eszköz kell, hogy legyen ahhoz, hogy többé-kevésbé látványos show-t produkáljanak. A Michelinnek bizonyos feltételekhez köti az F1-es visszatérést.”
„18 colos kerekeket akarunk, amiket már a Formula E-ben is használunk, hamarosan pedig egy másik szériában is. Ha a Forma-1 szeretné megfontolni a javaslatainkat, itt vagyunk, nyitottak vagyunk, szeretnénk visszatérni.”
„De ha a dolgok úgy maradnak, ahogy most, akkor köszönjük, de nem érdekel minket az egész. A következő F1-es tenderen benyújtjuk pályázatunkat, miért ne? Az pedig már [Bernie] Ecclestone, vagy az FIA gondja lesz, hogy elfogadja-e, vagy sem.”
Couasnon világossá tette, a Michelin már arra is hajlandó lenne, hogy egyedüli beszállítója legyen a Forma-1-nek.
A szakembert megkérdezték arról is, mi a véleménye a jelenleg használatos gumikról – ezzel kapcsolatban a következőket mondta.
„A gumiknak stabil teljesítményt és tapadási szintet kellene nyújtaniuk. Nem normális, hogy néhány kör után a versenyzők arra panaszkodnak, hogy le kell lassítaniuk, különben nem bírják ki az abroncsok.”
„Ennek nem szabadna megtörténnie. Manapság az F1-es versenyzők nem tudják megmutatni, mire képesek, mert a gumik ezt nem teszik lehetővé. A spái 24 órás GT-futamon is előfordult, hogy a gumik két egymást követő etapot nem bírtak ki. Márpedig ez történik, ha egyedülálló beszállítóról van szó, és nincs motiváció a fejlődésre. Az ilyet középszerűségnek hívják, nem technológiának.”
„De ha van egy technológiailag érdekes szabályzás – még ha egyedüli beszállítóként is kell helytállni –, akkor a gyártó rá van kényszerítve arra, hogy a lehető legjobb termékkel álljon elő.”