A Motorsport.com című internetes portál számolt be a Forma-1-es Magyar Nagydíj hétvégéjén arról, a királykategória csapatai az F1 Bizottságán belül egyeztetéseket folytatnak majd hétvégén, Belgiumban arról, hogy kiegyenlítsék-e valahogy a jelenlegi V6-os erőforrások teljesítményét.
A feltételezések szerint az Alpine által használt Renault-erőforrások mintegy 30 lóerővel gyengébbek, mint a Ferrari, a Honda, vagy a Mercedes aggregátjai, ez pedig a szoros középmezőnyben igencsak komoly hátrányt jelent a francia istálló számára. A csapatot irányító Otmar Szafnauer a Hungarioringen megerősítette, valóban lemaradásban vannak, bár konkrét számokat nem közölt.
„Minden csapat elvégzi ugyanazokat az elemzéseket, és az FIA is elvégzi a saját elemzését. Jelentős lemaradásban vagyunk” – mondta a szakember.
A Renault hátránya azért is veszi ki magát furcsán, mert jó ideje befagyasztották a motorfejlesztéseket a Forma-1-ben, a gyártók pedig csak a megbízhatóságra, a biztonságra, vagy a költségcsökkentésre hivatkozva végezhetnek el módosításokat – természetesen az F1 irányító testületével való egyeztetéseket követően.
A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner azt mondja, ha az FIA valóban bizonyítani tudja, hogy jelentős a különbség az egyes motorok teljesítménye között, akkor nyitottak az észszerű megoldásra.
„Látni kell, mik a lemaradások. Az FIA-nak megvan minden adata, és pontosan prezentálnia kellene, mik a különbségek. Azt gondolom, ezt mindenki szívesen látná, és véleményem szerint, ha van deficit a homologizáció alatt, akkor azzal kapcsolatban észszerűen kell eljárni. Máskülönben két évre le vagyunk követ. Én nem vagyok ellene az értelmes egyeztetésnek” – mondta a szakember.
Szafnauer örül Horner álláspontjának, már csak azért is, mert a motorfejlesztéseket 2025-ig – tehát az új formula érkezéséig – épp azért fagyasztották be, hogy a Red Bull tovább használhassa az F1-ből hivatalosan távozott Honda erőforrásait.
„Örülök, hogy Christian ezt mondta, ha ugyanis visszaemlékszünk, a motorfejlesztések befagyasztásának az volt az oka, hogy a Honda akkoriban kivonulóban volt, a Red Bull pedig nem akart motorrészleget, hogy folytassa a fejlesztést” – magyarázta az Alpine-főnök. „Szóval a Red Bull érdekében egyeztünk bele mindannyian, és jó, hogy ezt Christian felismeri.”
„És akkoriban egyetértés volt azzal kapcsolatban is a motorgyártók között, hogy amennyiben valaki 1 százalékkal lemarad, akkor jóhiszeműen egyeztetünk majd arról, hogy egy szintre kerüljön mindenki.”
Szafnauer arról is beszélt, ellenfeleik a megbízhatóságot célzó módosítások révén tudtak előrelépni a teljesítmény terén is.
„Mindenkinek megengedett az, hogy megoldja a megbízhatósági problémáit, és megbízhatósági problémákba rejtve időnként motorerő-fejlesztés is előfordul. Attól függ, milyen megbízhatósági problémát orvosolunk.”
„Emlékszem, amikor 2007-ben befagyasztottuk a V8-asokat, én voltam az, aki minden kérést megkapott a más csapatoktól a Hondánál. Hozzám jöttek először, és minden kérés akkoriban a költségcsökkentés, vagy a megbízhatóság oltárán érkezett. Én pedig a megfelelő mérnökökhöz továbbítottam ezeket. De van sok minden, amit megbízhatóságnak álcázhatunk, ezáltal pedig növelni tudjuk a motorerőt.”