A Forma-1 jelenlegi legidősebb versenyzője az utóbbi futamokon jelentős kihívásokkal nézett szembe, miután csapata visszalépést tapasztalt az új padlólemez bevezetésével az Amerikai Nagydíjat követően. Az Aston Martin az elmúlt időszakban a mezőny nyolcadik-kilencedik leggyorsabb csapataként szerepelt, sőt, a Sauber fejlődésének köszönhetően olykor attól tartottak, hogy még a svájciak is megelőzhetik őket.
A katari időmérő edzés azonban fordulatot hozott: Alonso és csapata a vártnál erősebb teljesítményt nyújtott, a kétszeres világbajnok a 8. rajtkockát szerezte meg, és szerinte az eredmények egyértelműen mutatják, hogy a közelmúlt problémái inkább az autó teljesítményének, mintsem a versenyzői képességeknek köszönhetők.
„Nyilvánvaló, hogy időnként érezned kell, hogy versenyképes vagy, és én sosem kételkedtem magamban” – nyilatkozta Alonso. „Valószínűleg túlságosan is magabiztos vagyok a képességeimet illetően, és nincs szükségem eredményekre ehhez. De igen, jó érzés egy jó eredmény, és azt hiszem, a csapat számára is, hogy láthatják, még mindig bízhatnak bennünk, amikor versenyképesek vagyunk.”
„Az autó jól reagál. Amikor nem vagyunk versenyképesek, és az időmérő első szakaszában a továbbjutásért küzdünk, nem arról van szó, hogy egyik napról a másikra lassúvá váltam. Az autóval van probléma. Ezért kell bízni a visszajelzéseinkben.”
Alonso elmondta, hogy nincs egyértelmű magyarázat arra, miért volt az Aston Martin jobb Katarban, de feltételezi, hogy a lágy abroncsok kedvezhettek az AMR24-esnek.
„Teljesen váratlan volt, teljesen” – mondta. „Az elmúlt négy-öt hónapban küszködtünk. Még az időmérő első szakaszából való továbbjutás is kihívás volt. Ezen a hétvégén azonban kissé versenyképesebbek voltunk, különösen az esti időmérőn. A sprintfutam után néhány beállítást változtattunk, és úgy érzem, az autó most jobb volt. Emellett a piros (lágy) gumi is segített az autó általános tapadását illetően.”
„A sprintkvalifikáción kiestünk, mert csak közepes gumit használtunk az SQ1-ben és SQ2-ben. Az időmérőn viszont a lágy gumival már az első szakasztól kezdve versenyképesek voltunk.”
Az Aston Martin jelenleg is keresi a válaszokat arra, miért nem sikerült előrelépnie az autó fejlesztésében. A csapat különböző padlólemez-koncepciókat tesztel, hogy jobban megértsék az autó működését.
A loszaíli pálya nagy sebességű szakaszaihoz jobban illeszkedő, úgynevezett „budapesti koncepciójú” padlólemez használata Katarban ígéretes eredményeket hozott. Alonso szerint létfontosságú volt, hogy a szezon vége előtt legalább néhány pozitív jelet mutassanak.
„Ez biztosan segít, mert a csapat sosem hagyja abba a munkát, még akkor sem, ha a mezőny végéről indulunk” – mondta. „Sok tanulmány, sok tanulás és rengeteg tapasztalat áll rendelkezésünkre.”
„A sprintfutam után versenyképesebbek voltunk, mint az elmúlt nagydíjakon, de még mindig nem voltunk elégedettek. Az alacsony sebességű kanyarokban alulkormányzottság, a nagy sebességűekben túlkormányzottság nehezítette a helyzetünket. Az autó nem volt egyensúlyban. Beállításokat változtattunk, és most jobb lett az autó. Ez mutatja, hogy mindig folyik a munka a teljesítmény javításán.”
„Akár dobogóért küzdünk, akár az időmérő első szakaszából próbálunk továbbjutni, a csapat mindig motivált. Nem az eredményektől függ a lelkesedésünk, de időnként segít, ha versenyképesek tudunk lenni.”