A 2022-es szezonra jelentősen megváltoztak a Forma-1 szabályai, az idei évtől kezdve újra a talajhatás révén érik el a leszorítóerő nagy részét a versenyautók, a barcelonai teszten pedig felütötte a fejét egy olyan jelenség, mely már évtizedekkel ezelőtt is ismertté vált F1-es berkekben.
Az úgynevezett „delfinezésről” van szó, mely akkor jelentkezik, amikor a versenyautó elér egy bizonyos sebességet az egyenesekben. Ilyenkor a padlólemez alatti rendkívüli szívóhatás miatt a versenyautó orra, szinte ritmusosan elkezd fel-le pattogni – akárcsak egy vízben ugráló delfin! A jelenséget az okozza, hogy az egyenesekben a versenyautó padlólemeze az aszfalthoz ér, elzárva a levegő útját, és lényegében megszüntetve a szívóhatást. Amint ez megtörténik, az autó hirtelen elveszíti a leszorítóerőt, és rövid időre megemelkedik, mielőtt ismét az aszfalthoz szívják a légáramlatok.
A barcelonai teszten próbáltak megoldást találni a problémára a csapatok, ám természetesen korlátozottak voltak a lehetőségeik. A március 10-12. közötti, bahreini tesztre viszont már vélhetően hatékonyabb ötletekkel állnak elő.
Jan Monchaux, az Alfa Romeo technikai igazgatója elismerte, váratlanul érte őket a jelenség, mivel a szélcsatornás- és szimulációs tesztek során nem találkoztak vele.
„Hogy teljesen őszinte legyek, nem számítottunk erre” – mondta a szakember. „Megvitattuk az elmúlt hónapokban azokat a jelenségeket, amik előfordulhatnak, de mivel sem a szélcsatornák, sem a szimulációs eszközök, semelyik eszközünk nem jelezte ezt, valójában egy kicsit meglepődtünk. Azt gondolom, az összes csapat esetében, vagy a legtöbb csapat esetében ez a helyzet.”
Monchaux kifejtette, a csapatoknak vélhetően emelniük kell majd autóik hasmagasságán a „delfinezés” jelensége miatt.
„A kérdés az, hogy mennyivel kell megemelni, 3-5 mm-rel, vagy 20 mm-rel? Remélem, hogy 5-tel, mert akkor kevesebb átalakítást kell végeznünk az autón. De majd meglátjuk.”
Az Alfa Romeo csapata vasárnap tartott filmforgatási napot Barcelonában, és bár csak 100 km állt rendelkezésükre, próbáltak dolgozni ezen a problémán is.
Fred Vasseur csapatfőnök úgy fogalmazott, új szabályok esetén mindig előfordulnak új technikai problémák is, de meggyőződése, hogy meg fogják oldani a „delfinezés” okozta gondokat.
„Azt gondolom, két-három verseny múlva már senki sem fog erről beszélni” – fogalmazott. „Lesznek más problémák vagy témák, amikről beszéljünk! De meg kell oldanunk. Láthattuk a magunk, illetve más csapatok részéről is, hogy mindenki komoly előrelépéseket tett az első három nap során, jövő héten pedig minden csapatnak új konfigurációja lesz, hogy megoldja teljesen ezt a problémát.”